Omschakelen verwarmen/koelen voor het ganse huis

Ik heb een geothermische warmtepomp. Die is in staat om passief te koelen.
Dit gebeurt door de warmtepomp in zomerstand te plaatsen. Wanneer dit gebeurt is dit ingesteld voor gans het huis.

Ik heb 4 thermostaten (2xVMBGPOD, 2xVMB1TS) in het huis, het heeft dus geen zin dat de ene thermostaat op verwarmen blijft staan als een ander al op koelen gezet is.

Mijn vraag is dus: kan ik centraal (op 1 punt) overschakelen op zomerstand (en nadien winterstand), waardoor alle thermostaten in het huis op koelen (en nadien op verwarmen) gezet worden?

Je kan een knop gebruiken met de acties 121 en 122 om alle thermostaten naar verwarming of koeling te schakelen. Dit kan om het even welke knop in de installatie zijn.

Indien gewenst kan je daar ook een programmastap op zetten zodat dit automatisch gebeurt op een bepaalde datum en uur, of in de plaats van een drukknop zou je het ook kunnen laten triggeren door de buitentemperatuur als je een VMBPIRO of VMBMETEO hebt.

1 Like

@VEL345: Bedankt voor je antwoord, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik zou een aan/uit bediening willen realiseren (uit = winter, aan = zomer). Dus afhankelijk van de toestand moet dus de verwarmings- of koelmodus ingeschakeld worden.

Het lijkt in je antwoord dat ik één knop moet hebben om alle thermostaten in verwarmen te plaatsen en één knop om ze in koelen te plaatsen.
Functioneel is dit niet logisch omdat het altijd één van de twee moet zijn.

Is er een mogelijkheid om de functionaliteit in één knop te steken?

Je kan hiervoor dubbele werking gebruiken (dus kort drukken is bv. koelen en lang drukken verwarmen).
(Zie de installatiegids voor meer info hierover).

[Zie onderstaande figuur]
Ik wil de Winter/Zomer-knop configureren, zoals hierboven voorgesteld, maar er worden maar 8 kanalen getoond.
Kan je mij zeggen hoe ik de andere drukknoppen zichtbaar maak, zodat ik de dubbele werking kan proberen?

Beste,

Voor de VMBGPOD reeks is het enkel maar mogelijk om een dubbele werking op de eerste acht kanalen te voorzien.

Met vriendelijke groeten