On - off vertraging voor ventilator

Het lukt maar niet om een on delay en off delay voor een ventilator te programmeren. de werking zou moeten zijn als het licht aan gaat
de ventilator pas na 2 min. aan gaat , indien het licht terug uit gaat binnen deze 2 min. zou er niets moeten gebeuren . wanneer de ventilator
start zou deze moeten blijven draaien maar met een afval vertraging van 10 min. wanneer het licht terug uit gaat.
De on/off delay functie die beschikbaar is doet niet wat ik ervan verwacht.
Hoe zou ik deze simpele werking van de ventilator kunnen programmeren ?

Een gelijkaardig probleem is hier uitgewerkt: toilet_ventilator_vertraging_v2.pdf

Hallo,

ik heb een gelijkaardig probleem. Doordat de verlichting in het toilet met een bewegingsmelder werkt, kom ik er maar niet uit om dit in te stellen.
Volgens jullie voorbeeld is er steeds een puls nodig om dit in te stellen. Kan ik de pulsen van mijn relais hiervoor gebruiken? (Positieve en negatieve flank ofzo?)

[quote=“Verdru”]ik heb een gelijkaardig probleem. Doordat de verlichting in het toilet met een bewegingsmelder werkt, kom ik er maar niet uit om dit in te stellen.
Volgens jullie voorbeeld is er steeds een puls nodig om dit in te stellen. Kan ik de pulsen van mijn relais hiervoor gebruiken? (Positieve en negatieve flank ofzo?)[/quote]

Je kan in het voorbeeld dat ik hierboven gepost heb de drukknop vervangen door je bewegingsmelder. In de config daarvan zet je de time-out dan op “1s” of “Moment”, de rest van de programmatie blijft dan gelijk.

Momenteel staat de Time-out van de output beweging op 1minuut30. Dit omdat het licht anders rap uit gaat wanneer ik stilzit :-). (Als ik vb met mijn krant lees op gsm/iPad beweeg ik blijkbaar niet genoeg om “gezien” te worden.
Als ik dit op “moment” ga zetten vrees ik dat ik hier opnieuw last van zal hebben. Is hier een work-around voor?

Kan je misschien juist eens in detail beschrijven welke modules je daar hebt en wat je exact wil bereiken?

Ik heb volgende zaken ter beschikking:

  • vmbpirm in toiletruimte
  • vmbryld (in de kast)
  • verlichting in toiletruimte
  • ventilator in toiletruimte

Bedoeling is:
Wanneer ik het toilet binnenkom, licht gaat aan, en blijft branden zolang iemand aanwezig.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het licht uit gaat als ik even stilzit. Dus er moet een kleine marge op.
Vervolgens moet de ventilator pas aangaan na 2minuten, en 3minuten nadat het licht uit gaat moet ook de ventilator uitgaan. Wanneer het licht uitgaat voor die 2minuten, moet ook de ventilator niet aan…

Ik heb het uitgewerkt in een FAQ, zie bv. bij de VMBPIRM: “Q. Geavanceerde configuratie van een PIR bewegingsdetector, licht en ventilatie in het toilet”.

Laat maar weten of het werkt :slight_smile:

Werkt perfect,
Bedankt!

Bedankt!

update link: https://www.velbus.eu/downloads/velbus/01_faq/faq_velbus_pir_light_ventilation_nl.pdf