PIR sensor en poezen

Hallo,

Heeft er iemand een oplossing om te voorkomen dat een PIR sensor getriggerd wordt door poezen?
Ik heb een buitensensor en onze poezen laten die afgaan.

We zijn de keuken aan het verbouwen en nu zou ik binnen ook een PIR sensor willen hangen om het licht automatisch aan te laten gaan als we binnenkomen. Alleen wordt die doorgang ook veel gebruikt door onze poezen en in ik heb schrik dat die dus veel valse ‘alarmen’ gaan triggeren.

Stef

Zelfde probleem hier en (nog) geen oplossing helaas.
Wat mogelijk kan helpen is om de gevoeligheid van de PIR te kunnen aanpassen maar dat blijkt (nog) niet mogelijk volgens eerdere reacties vanuit Velbus zelf.
Klassieke PIR sensoren kan je hier wel op afregelen met een ingebouwde potmeter.

Ik heb een tip gekregen van iemand.

Volgens hem kan je langs binnen rrn rand afplakken rondom zodat je het gedeelte onderaan dat naar beneden is gericht, kan verven. De sensor kan dan alleen rondom ‘kijken’ en wordt niet meer getriggerd door wat er vlak onder is. Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga dit eens uitproberen maar dan met wat plakband. Kwestie van wat te kunnen ‘spelen’ met het bereik.
In mijn geval moet de sensor eigenlijk de achterdeur in de gaten houden, maw een een smalle spleet is eigenlijk genoeg.

Stef

VMBPIRC = PIR voor binnen. De gevoeligheid kan in stappen ingesteld worden, Hoog / Gemiddeld / Laag. Dus geen fijnafregeling.
VMBPIRO = PIR voor buiten.De gevoeligheid kan niet ingesteld worden.

Ik heb een PIRO om de oprit te bewaken en die gaat bij mij ook af op poezen. Intussen heeft onze hond de associatie gemaakt en begint uitzinnig tekeer te gaan als het licht van de oprit aan gaat. Ik ben dus gemotiveerd om een oplossing te vinden, maar heb voorlopig geen. Als lapmiddel laat ik de uitgang lichtafhankelijke beweging onderdrukken tussen 01:00 en 05:30 met een programma op die sensor. Dan hebben we tenminste een beetje slaap. En helpen we geen inbrekers.

Wat zou kunnen helpen is een poezenverjaagdoosje zoals je kan kopen bij AVEVE. Als een poes in de buurt komt gaat een luid gepiep af. We hebben zo een doosje en dat werkt prima, poezen doen het maar een paar keer en blijven vervolgens weg.Jongeren horen dat gepiep, dus het is geen kado voor je kinderen.

Ik heb ook een PIRC (voor binnen dus) buiten hangen. Onder een oversteek. Al vijf jaar, niet kapot. Die staat bij de tuindeur en dient om het licht binnen aan te zetten als je thuis komt. Werkt prima, de gevoeligheid kan afgesteld worden, geen last van poezen die het aansteken. Dat kon ik mede bereiken door een deel van het gezichtsveld van de PIR sensor met isolatietape af te plakken. En de gevoeligheid in te stellen.

Een interessante bevinding: PIR buiten werkt niet bij hittegolven. Als de stenen en het gras even warm zijn als je lijf is de PIR blind, je bent perfect gecamoufleerd.

Een andere PIRC hangt binnen om het licht in de wasplaats/berging aan te zetten. De hond zet die ook aan als ik wil dat de PIRC mensen goed ziet, maar dat vind ik geen punt. Het beest heeft daar meestal niks te zoeken en als het er door gaat mag het ook wat zien.

Ik heb een VMBPIRM (mini sensor voor binnen) en daar kan ik de gevoeligheid niet instellen. Ik heb het alvast nergens gevonden.

Maar zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Dat is allemaal software matig en dus toch perfect te tunen?
Uiteindelijk is het een IR sensor die reageert op warmte veranderingen.
Dat is ook de reden dat bij bij een hitte golf de sensor je niet ziet want je lichaamswarmte verdwijnt in de achtergrond warmte.
Je kan ook heel traag bewegen want anders zou het opwarmen door de zon ook een beweging kunnen triggeren.

En ik heb zelf 2 poezen, die kan ik moeilijk verjagen :slight_smile:

Voor de sensor in kwestie, daar ga ik proberen om het kapje over de sensor af te plakken zodat die alleen beweging van de deur ‘ziet’. Dan is mijn probleem opgelost.
Ze zijn onze keuken nog aan het installeren en kan het dus nog niet uitproberen.

Stef

Ik gebruik ook een PIR-detector aan de douche: iemand in de douche --> automatisch de ventilator met een herstartbare timer AAN. De binnenkant van het bolleke heb ik zodanig beschilderd zodat enkel de bovenkant van de douche “in beeld” komt. De oplossing van Stef_Coene is dus getest en goed bevonden.