Poorten openen op afstand met gsm

Beste,

Klant vraag om via zijn gsm elektrische poorten te openen, wil geen videofoon of doorbird, enkel wil hij opgebeld worden door zijn leveranciers (bvb mazout leveren en dergelijke) en zo de poorten kunnen openen…deze zullen na verloop van tijd terug vanzelf sluiten.
Of hij heeft controle op de status (kan controle micro switchen op poort monteren)open/dicht en sluit ze dan terug zelf, mits retour melding status.
Het gaat hier over een hekken aan het huis, een garage poort aan het huis, een schuifpoort bij aanpalende loods en 1 of 2 industriële poorten.

Zou ik dit (kan dit eenvoudig)via velbus? of kies ik beter voor een apart systeem?
Indien een ander systeem, wie heeft ervaring met dergelijk systeem, moet wel stabiel zijn.
De rest van de woning gaat (nog) niet op een gateway aangesloten worden, of raad ik dit toch aan om zo tot een oplossing te komen?

Nog een bijkomend vraagje ivm gateway en online toepassing:
Moet de update van Stijnen solutions jaarlijks worden betaald voor gebruik van de online applicatie?
Of wordt die éénmaal aangekocht samen met de gateway en blijft die werken zonder de jaarlijkse of recentste update (en beslist de klant zelf wanneer hij even een update wil betalen)?

Nog een hoop vragen voor een beginneling, is nog maar mijn tweede installatie…klant vraagt meteen nogal wat…

Beste dank voor een antwoordje,
Mvg,
Stef

Ikzelf heb een extra interface bij mijn poort laten installeren (motor van Hörman, juiste type weet ik zo 1…2…3 niet meer) om dan via deze interface 2 uitgangen (eigenlijk 3) en 2 ingangen aan te kunnen sluiten. de uitgangen geven de stand van de poort weer (1 volledig open/2 volledig toe/3 licht aan) en de ingang zijn apart openen en sluiten van de poort. De meeste motoren hebben wel een ingang open/sluiten puls om daar dan een drukschakelaar op aan te sluiten, vandaar deze opzet.
Op vele poorten kan je een drukstrip installeren die contact geeft als de poort toe is, 100% zeker is dit ook nooit. Ik weet dat er bij mij bv de limitswitchen van de wagen gebruikt worden, als je een slim iemand hebt en die ontkoppeld de poort van de kettingwagen, dan wordt het systeem eveneens bedot.

Hallo,
Bedankt voor uw feedback, ik heb echter verschillende poorten en merken/systemen bij die klant om te openen…zoek dus iets die een spanningsloos contact kan bezorgen om desbetreffende poort te openen met gsm, zonder echter een doorbird of iets dergelijks te gebruiken, klant wil ook nog niet direct een gateway op zijn domotica zetten tenzij het voor dergelijke toepassing niet anders kan.
Mvg,
Stef