Probleem met verbinden van VMBSIG-20 via USB

Ik wil een nieuw Velbus systeem opstarten in mijn nieuwbouwwoning. We hebben hier nog geen internetverbinding liggen. Nu wou ik mijn velbus systeem scannen via USB via de VMGSIG-20 maar ik krijg geen verbinding in velbuslink(versie 11.7.8). Ik heb al geprobeerd met verschillende USB kabels, andere USB poorten, andere laptop,… maar niets blijkt te werken.

Wat kan hier het probleem zijn?

Welkom.

Heb je bij de installatie van Velbuslink de optie aangevinkt om ook de USB-driver te installeren?

#########

Welcome.

When you installed Velbuslink, did you check the option to also install the USB driver?

Ja dat heb ik gedaan.
Als ik bij apparaatbeheer bij de usb poorten kijk, kan ik ook niet vinden dat er een connectie wordt gemaakt.

1 Like

Omdat u al verschillende kabels hebt geprobeerd, heeft u dan toegang tot een andere computer om het te proberen?

(Puur om die helft van het probleem te elimineren)

Als een andere computer de VMBSIG-20 ook niet herkent, kunt u hier een supportticket indienen.

https://help.velbus.eu

#########

Because you have already tried different cables, do you have access to another computer to try?

(Purely to eliminate that half of the problem)

If another computer also fails to see the VMBSIG-20, you can raise a support ticket here

https://help.velbus.eu

Als alternatief…

Je kunt de VMBSIG-20 via Velbuslink benaderen via een LAN-kabel. Je hebt alleen een manier nodig om de DHCP-client in de Signum een geldig IP-adres te geven.

Optie A - Gebruik een willekeurige router die je kunt vinden. Je hebt geen internetverbinding nodig, alleen de “DHCP-server”.

Optie B -

• Zet je telefoon in de hotspotmodus.
  • Verbind de wifi van je laptop met de hotspot van je telefoon.
  • Zoek in het gedeelte Netwerken van het Configuratiescherm van je laptop naar je wifi en ethernet.
  • Selecteer BEIDE.
  • Klik met de rechtermuisknop en kies “Verbindingen overbruggen”.

Je ethernetverbinding wordt nu overbrugd naar je wifi, waarna je telefoon de DHCP-functie uitvoert (en internettoegang biedt aan je Signum, mocht je iets moeten downloaden).

Hopelijk kan Velbuslink je Signum automatisch detecteren :crossed_fingers:

Vergeet niet de brug te verwijderen als je klaar bent. :wink:

########

Alternatively…

You can access the VMBSIG-20 from Velbuslink via a LAN cable, all you need is some way to give the DHCP client in the Signum a valid IP address.

Option A - Use any router you can find, you don’t need an internet connection, just the “DHCP server”

Option B -

• Put your phone into hotspot mode
  • Connect your laptop’s WiFi to your phone hotspot
  • Within the Networking section of your laptop’s Control Panel, find your WiFi and Ethernet
  • Select BOTH
  • Right hand click and choose “Bridge Connections”

What should happen is that your Ethernet connection is bridged to your WiFi, where your phone will do the magic with the DHCP (and provide internet access to your Signum, in case you need to download anything)

Hopefully, Velbuslink will be able to detect your Signum automatically :crossed_fingers:

Don’t forget to remove the bridge when you’re finished. :wink:

Ik heb alle suggesties geprobeerd. De andere laptop kan ook geen verbinding maken via USB. Via een hotspot van mijn telefoon en de verbinding te overbruggen lukt het ook niet jammer genoeg…

Oké…

Dus er is iets kapot of iets heel simpels.

Heeft de Signum een activiteitslampje?

(Niet alleen stroom, maar iets dat knippert om aan te geven dat er leven in de machine zit, niet alleen een spook)

########

Okay…

So it’s either something broken or something very simple.

Is there an activity light on the Signum?

(Not just power, something flashing to suggest there is life in the machine, not just a ghost)

We hebben meerde signums liggen (omdat we meerdere units van elektriciteitskasten voorzien), dus deze heb ik al eens verwisseld en dat gaf het zelfde resultaat. Het statuslampje (links op de signum) pinkt momenteel 5x rood met elke keer een korte pauze ertussen. PS lampje brand en LED1 brand ook.

Zijn alle kasten met een Velbuskabel met elkaar verbonden of staan ze los van elkaar?

Hoe dan ook, ik denk al snel dat dit ene apparaat kapot is.

Kunt u uw leverancier om een vervangend exemplaar onder garantie vragen?

########

Are all the cabinets linked together with a Velbus cable or are they independent?

Anyway, I’m quickly thinking this one particular unit is broken.

Can you ask your supplier for a warranty replacement?

De verschillende kasten staan los van elkaar.

Ik heb ondertussen een antwoord van de technical support van Velbus gekregen:

“Het is niet mogelijk om een VMBSIG-20 te verbinden via usb.
De usb poort is aanwezig voor toekomstige uitbreidingen.
We raden in uw situatie steeds aan om met behulp van een eenvoudige router een klein netwerk op te stellen en zo verbinding te maken met uw Signum.
Als alternatief kan u natuurlijk steeds onze VMBUSB-20 gebruiken om alsnog via usb verbinding te maken met uw installatie.”

Dus ik zal de optie met de router nog eens proberen.

Oh, bedankt voor het delen van die informatie.

Dat detail moet me ontgaan zijn.

Mijn excuses voor de verkeerde informatie.

#######

Oh, thanks for sharing that information.

That detail must have passed me by.

I apologise for the misinformation.

Geen probleem,

Ik had deze info ook nergens gevonden.

Ondertussen heb ik een verbinding kunnen verkrijgen met mijn signum.

1 Like