Programeren / indienstname

Heeft er iemand ervaring met een omvormer van usb of RS232 ? Dit om een nieuwe installatie te programmeren en uit te testen zonder een homecenter want meestal is er nog geen internet aanwezig. Ik had gedacht aan een converter USB of RS 232 naar netwerk en deze aan te sluiten op een draadloze router en zo kan er gewoon rondgelopen worden in de woning, dit kan ook interessant zijn om bij koud weer niet in de garage te zitten om de installatie te programmeren.

Hi

Sorry for replying​ in English.

I had success with an​ old SiteCom USB print server that detected the USB port of a VMBRSUSB as a serial device and allowed my Windows Laptop to add a virtual serial port.

I have tried RS232 to Lan adapters, but these did not work. (Probably user error, if you want the RS232 adapter I bought, you are welcome to it)

You could try a BeagleBone or Raspberry Pi with a small USB to Lan server like… JVelbusD or VelServ.

This solution I use a lot.

I can sell you a preconfigured BeagleBone Black loaded with JVelbusD in a neat Din Rail housing if you are interested.

Best wishes,

Stuart

Something like this —

Het gemakkelijkste is inderdaad een computer/oude laptop of een iets kleinere computer zoals een PI te koppelen aan je Velbus installatie.
En dan daarop een TCPIP server zoals velserv of jvelbusd draaien.

Dan kan je via die TCPIP server aanloggen op je installatie van overal in je netwerk.

Stef

1 Like

Stef_coene

Werk jij met zo’n raspberry pi3? Welk type gebruik jij
In principe als je dan enkele poorten open zet van de router, kan je deze op afstand eventueel bij programmeren? Als je beschikt va. Het ip adres.

Ik heb alles inderdaad draaien op een PI van een jaar of 2 oud.
En ja, als de nodige poorten geforward worden kan je daar remote op aan.
Maar ook de rest van de wereld als ze de juiste poort weten.

Ik heb een synology NAS staan en kan daar met VPN mee verbinden. Eens verbonden kan ik aan alles in mijn netwerk thuis inclusief de PI.

Stef

Voor mij is deze pi nieuw, is hier veel programmatie voor nodig bij aankoop, om dit te kunnen doen werken?
Ik gebruikt nu een rs232 converter naar netwerk, dit werkt binnen het lan netwerk maar naar buiten krijgen lukt me niet, een of andere poort wordt nog geblokkeerd waarschijnlijk. Mijn einde latijn.

En dit is namelijk waarik in verder wil gaan, voor kleine aanpassingen op afstand aan te passen.

Ik raad je echt aan om een VPN op te zetten als je van buiten wilt verbinden.
Niet zomaar poorten openzetten!
En of je dan een PI gebruikt of een rs323 naar netwerk converter, je hebt een VPN nodig om dit veilig te kunnen doen.

En voor VPN, als je een synology NAS hebt is dit 2 minuten werk.
Zo niet, dan zou je dat op de PI kunnen doen, maar dan zal je dat zelf moeten configureren.
Veel werk is het niet, maar je moet dan wel geen schrik hebben van de command line en gewoon proberen tot je het werkende krijgt.

Ikzelf heb telenet en via de telenet website moet je dan wel nog de poort die gebruikt wordt voor de VPN forwarden naar je VPN server.
Maar dat is ook direct gedaan.

Stef