Programmastappen dag/nacht

hoe kan ik deze actie uitvoeren in velbus link?
heb al geprobeerd via programmastappen die ik hier op het forum gevonden heb maar deze krijg ik niet juist ingesteld

wat is de bedoeling
spots overloop → beweging licht afhankelijk aan van 8u01 tot 20u
ledstrip trap & overloop → beweging lichtafhankelijk naar meerstanden dimmer 5% van 20u01 tot 8u

kan iemand mij deze uitleggen hoe ik dit maak? alvast bedankt

Als ik het goed voor heb, kan je de eerste acties aan je “beweging 1” kopppelen, en je tweede aan “beweging 2”.
Daarnaast maak je programmastappen waarbij je beweging 1 (resp. beweging 2) vergrendeld/ontgrendeld op de gewenste uren.
Let erop dat je die minuten niet persé hoeft te gebruiken. Want volgens mij ga je dan net 1 minuut (geen van) beide acties hebben. Je kan dus vergrendelen/ontgrendelen van 20u - 8u en omgekeerd.

2 Likes


Heb het eens geprobeerd maar als ik op de trap kom brand zowel het licht van lichtafhankelijk beweging 1 als lichtafhankelijk beweging 2 ? Zie ik nog iets over het hoofd om programmastappen in te stellen ?

Heb je dat meteen getest nadat je dit geprogrammeerd had?
Want je moet wel even een volldige cyclus passeren eer dat alle kanalen correct vergrendeld/ontgrendeld zijn.
Of je had eraan gedacht moeten hebben om die goed te zetten door ze manueel te bedienen. :slight_smile:

2 Likes

Ja had het direct getest nadat ik het geprogrameerd heb.
Bedank voor de info wist niet dat er een volledige cyclus moest passeren.

Niet dat dat persé moet, maar als je een vergrendeling start om 20.00u en je laadt dit programma pas op om 21.00u, dan moet je tot de dag nadien wachten tegen dat die actie uitgevoerd wordt.
Het is niet zo dat dat signaal continu hoog gehouden wordt. Die 20.00u is eerder een trigger op dat moment.

1 Like

heb nog eens de tijd gehad om mij ermee bezig te houden, maar vind maar geen oplossing telkens als ik op de trap kom brand zowel de spots als de ledstrip. het lijkt erop dat de programmastappen niet worden geactiveerd ? volgens mij klinkt het niet moeilijk om zoiets te doen maar wilt maar niet lukken :slight_smile:
lichtafhankelijk beweging 1 => spots van 8u tot 20u
lichtafhankelijk beweging 2 => ledstip van 20u tot 8u

iemand raad hoe ik dit instel in velbuslink mss aan de hand van print screens ?

alvast bedankt

Gek ik ben niet helemaal mee waarom het niet zou werken.
Zie onderstaande screenshot van hoe ik dit heb werken in een toilet waarbij snachts een lampje minder aan gaat zodat je tijdens de nachtelijke “verlossing” niet helemaal wakker moet worden.

Ik heb hier geen lichtafhankelijke actie van gemaakt omdat dat geen extra nu had.
Uiteindelijk is het daar altijd donker tenzij er iemand binnenkomt en de sensor activeert. :slight_smile:
Daarnaast gebruik ik de actie Moment (Volgen) en heb deze ingesteld op 2 minuten.