Programmastappen

Hallo, ik vond al hoe je programmastappen activeert als je op de drukknop duwt, alleen heb ik nog enkele vragen/problemen. Ik leg even kort uit wat de bedoeling is.
In onze tuin hebben wij een vakantiewoning, de bedoeling is dat de buitenverlichting brandt van zonsondergang tot 00 uur bijvoorbeeld en 's morgens van 6 uur tot zonsondergang bijvoorbeeld. Maar natuurlijk zijn er niet elke dag mensen in die vakantiewoning. We zouden graag werken met 3 drukknoppen die 3 programma’s activeren:

  1. weekend (vrijdag, zaterdag, zondag)
  2. midweek (maandag - vrijdag)
  3. week (maandag - zondag)

Nu is het probleem dat ik niet vind hoe ik zelf kan kiezen welke dagen die programma’s moeten lopen, je kan kiezen voor weekend (zaterdag, zondag), maar hoe doe je daar de vrijdag dan bij?

  • die programmastappen mogen eigenlijk maar één week werken zodat wanneer je het weekendprogramma start dat het volgend weekend ook niet brandt. Dit laatste zouden we nog kunnen zeggen om zelf het programma te stoppen door nog eens op de knop te duwen als dit niet kan.

Ben benieuwd of iemand hier ideeën voor heeft.
Alvast bedankt!

ik snap de vraag niet helemaal… wellicht kun je wat uitbreiden…

ik snap dat je buitenverlichting hebt… die wil je op 3 programma’s hebben om ze aan / uit te laten zetten

weekend
midweek
week

maar als je een weekend hebt gehad, moet die naar het midweek programma overstappen? of hoe zie je dit…

wat is de uiteindelijke bedoeling… je verhuurt het - en je wilt graag dat als mensen binnenkomen op een knop drukken - midweek - en de hele meuk werkt voor die midweek en daarna niet meer… of als iemand voor een weekend komt, selecteer je weekend en na dat weekend gaat alles weer uit… ?

Ik snap dat de vraag niet heel duidelijk is. Ik doe een nieuwe poging:

De buitenverlichting (aangesloten op relais module), moet eigenlijk enkel branden als er gasten in de vakantiewoning zijn. Wanneer er gasten zijn geven wij via het glazen paneel aan voor hoe lang er mensen zijn: een weekend (vrijdag - zondag), een midweek (maandag-vrijdag) of een hele week. Door op de knop weekend bijvoorbeeld te duwen moet de Velbus de verlichting laten branden van zonsondergang tot 00 uur en van 6 uur tot zonsopgang en dit op de dagen vrijdag, zaterdag en zondag.

Op zondag zou het leuk zijn moest het programma automatisch stoppen (omdat de gasten dan weg zijn), oftewel kan het zijn dat er daarna gasten zijn voor een week of midweek en activeren wij dat programma terug via de knop ‘midweek’ of ‘week’ op het paneel. Ofwel zijn er geen gasten meer tot volgend weekend of zelf langer, en dan hoeft de buitenverlichting dus ook niet te branden.

En eigenlijk loop ik al wat vast bij het maken van de programma’s. Daar kan je kiezen voor de optie weekend en bijvoorbeeld zonsondergang, maar hoe laat ik ze dan weer uit gaan op een bepaald uur, moet hiervoor dan een nieuw programma gestart worden?

ah!.. kijk… nou is die duidelijk…

je hebt standaard 3 programma’s (en een 0 programma == geen programma)

dus je programmeert
program 1 = week
program 2 = mid week
program 3 = weekend

je kunt dan voor elke dag (of weekend + vrijdag) een actie aanmaken die het licht aan/uitzet (door virtueel op het knopje te drukken van de module). Je maakt op de laatste dag (van dat programma) ook een actie op een andere virtuele button (of echte button) een cancel aan… dus daarmee schakel je naar geen programma voor je module…

dus zoals hierboven… zondagnacht gaan de lampen uit EN gaat deze actie aan… die gelinkt is aan “button 24”

voor button 24 stellen we dan in aktie 0906 - no program

waarmee op zondagnacht om 23:59 het huidige programma gestopt wordt… en er geen andere meer aktief is…

en deze zelfde button zou je dus kunnen gebruiken op je display (dan gebruik je een andere channel die wel zichtbaar is met als text: Geen gasten oid) – en deze kun je dan ook in je midweek programma gebruiken (progam 2 vrijdagavond 23:59 CH24) of week (program 1 = zondag 23:59 CH24)

Dat is zeer duidelijk! Normaal kan ik daar wel verder mee aan de slag. Ik had enkel nog volgend vraagje: tijdens het volgen van je stappenplan botste ik op het probleem dat ik maar 8 knoppen kan configureren. Ik herinner me van de cursus dat er gewerkt wordt met virtuele knoppen, maar vind niet hoe ik deze moet activeren. Ook al op internet en in de FAQ zitten rondsnuffelen…
Ik heb het glazen witte paneel VMBGPOD.

Beste,

De adressering voor de virtuele knoppen (pagina 3-4, pagina 5-6 & pagina 7-8) op je VMBGPOD is hoogst waarschijnlijk niet ingesteld. Hierdoor zijn deze virtuele knoppen niet zichtbaar in VelbusLink.

Klik 1 maal links (in VelbusLink) op de VMBGPOD module waarop je programmastappen wil instellen
of acties wil leggen op virtuele knoppen. Klik vervolgens op het Adres icoon knop
image in VelbusLink. Stel een adres in en sla de wijziging op.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

Hallo

De programmastappen werken dankzij jullie input perfect, of toch in de winter ging dat perfect. Nu zitten we namelijk met het probleem in de zomer dat de zonsopgang al is geweest, maar om 6u30 's morgens staat in de programma’s wel dat het licht aan moet gaan (wat ook zo moet zijn in de winter). Maar als de zonsopsgang in de zomer voor 6u30 is zou het licht dus niet moeten aangaan. Nu gaat het licht aan om 6u30 en blijft het branden, want er is geen zonsopgang die zegt dat het licht terug uit mag. Bestaat er iets als een logische functie of een andere oplossing om dit te voorkomen?

Apologies for replying in English.

There is a simple solution.

Do you have an external PIR or weatherstation (VMBMETEO)?

If so,

Use a “is light” or “is dark” channel to lock & unlock your “ON” / “ANN” button.

If you don’t have any light level sensors, you can use another virtual button with a program to press and release with the Sunrise and sunset timer.

The action to link can be either

Locked when open
Locked when closed

For example

https://cdn.velleman.eu/downloads/velbus/00_general/guide_velbus_actions_descriptions_nl.html#act_0602