Remote light

Hoi Allen,

We gaan in onze tuin een tuinkamer/berging plaatsen.
Graag zou ik hier een verstraler tegen hangen die ik van binnen uit het huis met mijn velbus knoppen kan bedienen. Er zijn duizend aftermarket systemen die me een kleine handremote kunnen geven, en een ontvanger bij de lamp. Maar ik zou willen dat dit via Velbus kan gestuurd worden, inclusief timers programmeren etc.
Er is stroomvoorziening bij het tuinhuis, maar geen bus-kabel.
iemand een idee?

1 Like

als je een Home-Assistant of OpenHab ondersteunende computer hebt kan dit heel makkelijk (openhab nog iets makkelijker)…

Ik bedien zelf Ikea, Sonoff en andere via mijn Velbus panelen…
https://forumtest.velbus.eu/t/velbus-binding-for-openhab/14992/277

1 Like

Als je de voedingskabel naar de lamp kan traceren tot in de zekeringkast en er geen andere dingen aan dat circuit hangen kan je gewoon met een relaismodule werken die je in de kast met Velbus kabel bijplaatst en de voeding van de lamp dan daarop aansluiten.

Als de situatie hierboven niet zo is bij jou, maar er is in dat circuit ergens een aftakking naar de lamp en bij die aftakking is er wel een Velbus kabel, dan kan je die aftakking los maken en er een minirelais VMB1RYS tussen plaatsen waar je dan wel met Velbus bij kan.

Ik ken je huisinstallatie niet, ik ben niet zeker of wat ik hierboven bracht helpt. In ieder geval is het best om alles “Native” Velbus te houden voor de bedrijfszekerheid. Ik volg RCZ ook in zijn redenering, maar hoe meer prullen er zitten tussen de bediening en de lamp, hoe meer er fout kan en zal gaan. Een vast circuit met een handbediende schakelaar gaat een eeuw mee. Met al die nieuwe tulululu-tjes komt functionaliteit, gemak en een reductie van bedrading. Dat betaal je met regelmatig geplaag van spullen die vast lopen of kapot gaan.

En dat stuk gaan is met opzet door de fabrikanten zo uitgevoerd. Als chiptechnologie nog nagelnieuw was en fabrikanten nog kwaliteit bouwden, kreeg ik van mijn ouders een SABA klokradio. Volledig elektronisch, met LED display klok. Ik was 12. Nu ben ik 61. De radio werkt nog perfect. Het kan dus wel. Het ding kostte toen 3.000 BEF, de index t.o. van die tijd is om en bij de 500, dus dat zou vandaag 15.000 BEF zijn, of een kleine 400€ voor een FM klokradio. Wel duurzaam. Zo’n ding kost vandaag een fractie van dat bedrag, maar binnen de kortste keren zit het als microplastic ergens in een vis…