Reverse virtual relais

Ik heb onder een virtual relais een verzameling van lichtkringen waarvan de actie op “Uit” staat.
Een soort van Alles uit voor een beperkt deel van het huis.

Is het mogelijk om met een actie dit relais aan te sturen, waardoor de acties op “Aan” komen te staan?
Als ik gewoon 101 gebruik, werkt dit niet.

Als je nu alles op “Uit” hebt staan, kan je niet zomaar alles terug aan zetten.
Dat zijn 2 tegenstrijdige acties.
Er bestaat wel een “AAN/UIT”, maar al je lampen gaan dan switchen van uit naar aan OF van aan naar uit.
En dus niet allemaal naar 1 specifieke stand.
Een tweede virtueel relais zou hier een oplossing kunnen zijn waarbij je dan alles AAN kan zetten wat je selecteert.

Wat heeft dan het nut van een actie aan een virtual relais te hangen, als die actie geen invloed heeft op de acties/relais binnen het virtual relais?

Je gebruikt het virtueel relais wel correct, maar je kan geen 2 verschillende acties laten uitvoeren door 1 relais.
Tenzij ik je vraag niet goed begrepen heb. :slight_smile:
Ik begreep dat je nu een virtueel relais hebt waarmee je “alle” lichten wilde uitzetten.
En tegelijkertijd met datzelfde virtuele relais die lampen ook aan te kunnen zetten?

Dat kan alleen met het “AAN/UIT” commando, wat wil zeggen dat de lampen die aan staan, uit zullen gaan en omgekeerd.
Je hebt anders geen voorwaarde voor het relais om te beslissen of die alles aan of alle uit moet zetten.

In dat opzicht dien je actie Moment (volgen) te gebruiken als je het virtual relais wil aanspreken (en de acties die daar in gezet zijn.

Maar ik vraag me dan af wat de andere acties waarmee je het virtual relais aanspreekt (buiten Moment) dan doen?
Als ze geen invloed hebben op hoe het virtual relais wordt aangesproken.

Acties die het relais aansturen zorgen er allemaal voor dat je relais “AAN” of “UIT” gaat.
Je relais kan op zijn beurt ook weer verschillende acties triggeren als je wil.

Dus verschillende inputs zijn mogelijk en die worden behandeld telkens ze op de bus een signaal geven.
Wil zeggen dat als jij het licht in de living aan laat gaan met een knop en daarna de alles aan gebruikt die dezelfde lamp wil aanzetten, zal deze lamp het commande om aan te gaan opnieuw krijgen.
Je ziet dat niet want die lamp stond al aan.
Bij moment volgens is dat hetzelfde, maar je stuurt dan een AAN commando bij de start van het moment en bij het stoppen van het moment een UIT commando.
Als je wil hebben dat er niets anders die lamp op dat moment kan sturen dien je deze te forceren.
Dat heeft met voorrang te maken.


Hierboven een voorbeeld van een gewoon relais dat gebruikt wordt om de spot in douche aan te sturen.
Zoals je kan zien zijn er 2 schakelaars die ervoor zorgen dat deze aan of uit gaat (wisselt dus van aan naar uit of omgekeerd) en 1 schakelaar die de spot alleen maar kan uitzetten.

Conclusie, de actie die het virtual relais bedient is steeds AAN.
Ongeacht wat je ook kiest.

Uiteindelijk kan je een relais toch alleen maar AAN of UIT zetten.
Dat klopt wel.

Een virtueel relais kan zo wel als een soort tussenstap gebruikt worden waarbij timers of iets dergelijk gebruikt of een combinatie of voorrangregels wil gaan creëren van je inputs.

De uitgang van je relais kan dan gebruikt worden als trigger voor bepaalde acties in een andere module.

Als ik terugga naar je oorspronkelijke vraag denk ik dat je zelfs geen virtueel relais nodig hebt, maar gewoon 2 “knoppen” waarmee je bij de ene alles UIT zet dat je wil uitzetten of stoppen.
En de andere knop voorziet van de lijst “AAN” hiermee kan je altijd kiezen en ben je zeker dat je acties allemaal uit of aan gaan. Daarbij zou je zelfs bij de verzameling “UIT” de keuze kunnen maken om de inkomhal of traphal of iets dergelijk met vertraging uit te laten gaan zodat je zelf nog tijd hebt om even rond te lopen of de deur te vinden voor je helemaal in het donker staat.

Weet ook dat je bij de schakelaars je knoppen zo kan instellen dat ze een andere actie triggeren bij een korte puls, dan wel een lange puls. Zo kan je met de korte alles aanzetten en de lange alles uit. Daarmee is de kans ook kleiner dat er iemand per ongeluk eens alles uitgooit en je hebt maar 1 fysieke knop nodig.

Het probleem is dat ik geen knoppen en virtuele relais over heb, anders had ik inderdaad gewoon uw methode gevolgd.

Hmm, dan wordt het waarschijnlijk moeilijk om een oplossing te bedenken. :frowning: