Rolluik in stappen neer laten

Beste,

Ik zit met een rolluik, module VMB1BL, die ik graag in bv 3 keer zou dicht doen. Telkens met wat tijd tussen.
Dus ik druk op de knop. Het rolluik gaat voor 1/3 naar beneden. Na een tijd gaat nog een derde naar beneden om dan na nog een tijdje volledig te sluiten.
Is dat mogelijk? Ik zie hier niet direct een timer in de module zitten.
Of gaat dat via een omweg?

Groetjes

Hein

Timers zitten in principe alleen in ingangsmodules (drukknoppen enz.).
Het riskeert wat ingewikkeld te worden, wat je juist wil bereiken.
Mag ik vragen waarom je dit wil doen met je rolluiken?

Het is voor een stalen rolluik aan mijn winkel.
Ik heb daar een inkom met vitrines.
Als ik dus zeg, ik ga automatisch mijn rolluiken sluiten op een bepaald uur, dan zit de kans erin dat er nog iemand naar mijn etalages staat te kijken. Dan zit die persoon wel opgesloten.
Om dat te voorkomen, had ik gedacht, ik doe de verlichting uit en laat het rolluik iets zakken.
Geen mens die dan nog blijft staan. Dan kan ik ze laten zakken tot halverwege en dan tenslotte tot beneden.
Dan ben ik ook zo goed als zeker dat er niemand tussen zit.

Het gemakkelijkste zou zijn: drie (virtuele) drukknoppen met resp. “ga naar positie 33%”, “ga naar positie 66%” en “onmiddellijk omlaag”.
Eerste knop programmeer je dan om X uur, tweede knop om X uur + 1 minuut (bv.), derde om X uur + 2 minuten.

Je kan ook een serie gebeurtenissen maken met virtuele relais die mekaar triggeren (via vertraagd aan), maar dat wordt wat ingewikkelder. Als het kan zoals bovenstaand, is het een stuk eenvoudiger.

Klinkt allemaal zo eenvoudig. Maar dit is mijn eerste installatie, en blijkbaar toch nog niet zo eenvoudig te programmeren als het iets complexer wordt.

Ik zou de eerste oplossing eens willen proberen.
Ik veronderstel dat je met een virtuele drukknop een virtueel relais wil zeggen?
Maar ik zie niet hoe je daar tot op een positie van 33% kunt gaan.

En als ik op oorzaak klik, krijg ik enkel een lijst van mijn velbus inputs, maar geen timer of klok ter beschikking.

Kan je me even op weg helpen?

In de Velbus Installatiegids Deel 2 (Programmatie) vind je de basisinformatie over programmastappen en andere zaken die je in ieder geval al nodig zal hebben om verder zelf te kunnen programmeren. Gratis download op de Velbus home pagina (rechter zijbalk).

Neen, ik bedoel geen virtueel relais, ik bedoel wel degelijk een (al dan niet virtuele) drukknop.
Oorzaak: drukknop, gevolg: rolluikkanaal, actie “Ga naar positie”.
Dan een programmastap op deze drukknop.
Dit drie maal herhalen voor de drie posities en tijden.

Voor de iets meer ervaren Velbusser is dit nogal standaard programmatie, met een beetje zelfstudie (cfr. de Installatiegids en ook de FAQ en downloads) kom je er ongetwijfeld.

oke, bedankt, ik ga dat eens bestuderen.

Ik heb de documentatie doorgenomen en ook deze van de VMB1BL, maar ik kan nergens vinden hoe ik dat rolluik op 33% kan laten stoppen.

Bij mij loopt het dus al spaak van de eerste regel.
Maak een drukknop met resp. “ga naar positie 33%”. De enige actie die ik kan ondernemen is Omhoog, Onmiddellijk omhoog, Omlaag, Onmiddellijk omlaag en Omhoog/omlaag (build >= 0804)

Nergens vind ik een mogelijkheid om die tot op een bepaald niveau te laten komen.

Enig idee?

Bedankt,

Hein

Blijkbaar bestaat er een module VMB1BLE (is wel niet standaard op de site te vinden) die die mogelijkheden wel heeft.
Dus dat wordt een andere module kopen?

Groetjes

Hein

Dat kan inderdaad niet met de VMB1BL, enkel met de VMB2BLE (2-kanaals DIN-rail) en de VMB1BLS (1-kanaals miniatuur versie, niet DIN-rail). Het stond idd in je eerste bericht dat je een VMB1BL gebruikt, daar had ik over gelezen, mijn excuses…

Er bestaat geen VMB1BLE module.