Rolluik instelling

Beste,

Ik ben nieuw op het forum, maar heb sinds een jaar of 3 een Velbus installatie in onze "nieuw"bouw.
Het programmeren ging behoorlijk vlot, maar ik blijf toch met enkele probleempjes/vraagtekens zitten.

Op 2 slaapkamers heb ik rolluiken die ik kan bedienen door middel van Niko rolluikdrukknop 170-15900. Daarop zit VMB2PBN om dit naar een Velbus signaal om te zetten.
Het aansturen van het rolluik is door middel van een VMB2BLE node.

Wanneer ik dit programmeer kan ik “106. Omhoog” kiezen. Dit werkt zoals het hoort.
Wanneer ik echter “110. Omlaag” selecteer werkt deze niet. Het rolluik stop wel met omhoog te gaan, maar gaat niet meer naar beneden. Dit heb ik kunnen omzeilen door “113. Onmiddelijk Omlaag” te kiezen.
Dit was tot voor kort geen echt probleem, maar sinds vorig jaar hebben we een kindje die in die kamer slaapt. Overdag willen we graag het rolluik met enkele gaatjes open zetten om een spleetje daglicht binnen te krijgen. Om dit te doen drukken we dus op de toets “omlaag”, en om het rolluik dan te stoppen op de correcte positie moeten we dus op de “omhoog” toets drukken op het perfecte moment.
Dit is echter niet zo gemakkelijk en door de “onmiddellijk omlaag” instelling moeten we dit proces enkele keren herhalen om de correcte positie te hebben.

Waarom lukt de “110. Omlaag” instelling niet?
Is een optie mogelijk dat het rolluik beweegt zolang de toets ingedrukt is en stopt wanneer je de toets los laat?
Is de Niko-Velbus combinatie niet mogelijk voor deze instelling?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Bart

De acties “106. Omhoog” en “110. Omlaag” hebben een stop zitten als je de knop loslaat. Hiervoor moet je wel de knop blijven indrukken en dus pas loslaten als de blindering op de gewenste positie staat.

Actie “114. Omhoog/Omlaag” lijkt me een betere oplossing voor jouw situatie. Hier zit de Omhoog en Omlaag achter één knop en kan je de blindering stoppen door een tweede keer te duwen op de knop.