Rolluikmodule

Wat is precies het verschil tussen beiden?

Niet veel eigenlijk.
Maar die 2de is voorzien om proper op een DIN-rail gemonteerd te kunnen worden en heeft ineens 2 kanalen.

De eerste is dan ook rechtstreeks aan te sturen via (aan te sluiten) drukknoppen.
Terwijl de 2de enkel via het velbus netwerk gestuurd kan worden.
Hier kan je natuurlijk ook drukknoppen op aansluiten, maar dienen dan aangesloten te worden op een andere module.
Bijvoorbeeld: 7-channel input module (potential free + pulse) for din rail - VMB7IN - Velbus Home automation – Makes life easy

Daar geeft dus de eerste een eenvoudige oplossing om dichtbij je rolluik dit in te bouwen samen met je drukknop en toch verbonden te zijn met je velbus installatie.

Terwijl de 2de volledig remote gebruikt wordt.

2 Likes

Ik heb de VMB1BLS juist vlakbij de gordijnen (2x) gehangen, zodat ik een enkele 220V + Velbus draad over het plafond hoefde te spannen… ipv van 5x 220V kabels (2x open sluit + 1x neutral)… voor mijn 2 Somphy motoren

Klopt, dat is misschien een iets eenvoudigere opstelling.
Maar dat wil zeggen dat jij bij elk gordijn ook een schakelaar hebt hangen, waar deze module achter zit?
Zodat je daar later eventueel ook nog aan kan.

Dat is bij mij niet het geval. Alles is bij mij centraal gestuurd, waardoor ik geen extra buskabel getrokken heb naar de screens in mijn geval. Dat wil ook wel zeggen dat ik zelf ook niet meer aan die aansluiting kan zonder mijn muur open te breken. (er zit ergens een potje verstopt)
Of bij defect van motor de kabels aan de motor zelf te gaan wisselen.
Alles heeft zo zijn voor-en nadelen denk ik.

Interessant om van elkaar op deze manier te leren. :slightly_smiling_face:

haha ja :slight_smile:

bij mij was het meer dat ik toch al een buskabel moest hebben door mijn hele huis … aangezien alle lichtschakelaars vervangen moesten worden… en de centrale doos voor elke schakelaar in het plafond zit (in het cement boven de gipsplaat ceiling)… dus die buskabel heb ik toch al overal…

ik heb geen schakelaars om de stand van de gordijnen te bepalen… ik gebruik enkel de timing… open en dicht doen gaat bij mij via de VMBELO input modules only…