Rookmelder

Heeft er iemand zijn rookmelders gekoppeld aan zijn domotica? Indien ja welk merk en type? Wss een rookmelder met relais zodat het ingelezen kan worden ? Alvast bedankt, Christophe

Ik heb rookmelders van Gira type Dual Q met een extra relaismodule. Deze zijn aangesloten op een ingangsmodule in de kast en sturen alle lichten aan in geval van rookmelding.
Gelukkig nog niet nodig gehad :grinning:

Van deze rookmelder had ik al positieve reviews gelezen. Heb je voor elke rookmelder een relaismodule apart voorzien of ze aan elkaar gekoppeld? Enige jammere is dat ik ze nog opvallend vind. Ik zou het ook doen om alle verlichting te laten aangaan. En best dat je het nog niet nodig had.

Ja, een relaismodule per rookmelder en dus ook een ingang per rookmelder.
Je kan dacht ik ook een module plaatsen om meerdere melders draadloos te koppelen, maar dan is er geen plaats meer voor de relaismodule. Dus elk apart was voor mij de beste optie.
Kwa uitzicht vind ik de Gira nog meevallen en vrij stijlvol, zeker tov de modellen die je overal vind. Maar is natuurlijk ieder zijn smaak.

Je hebt ze onderling niet verbonden. Dus als die van de living afgaat, zal die van in de slaapkamer niet afgaan? Hoe oud is je installatie en werkt deze op batterij of 230 V. Ik las op andere forums dat mensen hem onderling verbonden hadden en dan op de “eerste” rookmelder enkel een relaisschakelaar gezet hadden. Als er een in werking treed gaan ze allemaal af maar dan weet je natuurlijk niet dewelke afgaat…

Rookmelders zijn al enkele jaren nog enkel met batterij. Voor de Gira gaat deze 10j mee, daarna is ook je rookmelder einde levensduur. Mijn installatie is van 2016.
Behalve verlichting stuur ik ook de deurbel pulserend aan/uit als extra waarschuwing.

Ik gebruik de Ezylux 230Vac (ER10018916) met relais. Ik gebruik 1 analoge Velbus ingang en koppel de relais van alle branddetectoren gewoon parallel. Ik wil gewoon alarm krijgen mocht het ooit branden. De exacte locatie is niet erg belangrijk.Een link vind je hier: https://www.esylux.nl/producten/automatisering-voor-binnen/rookmelders/protector/er10018916/

@Bert_E Ik heb ook de Dual Q gekozen vanwege de looks en de relaismodule. Maar ik heb ze nog niet aangesloten op Velbus. Hoe heb je dit gedaan? Is het gewoon een NO contact? En heb je het reeds kunnen testen? Ik heb ze trouwens wel parallel (slechts 2) en dit zou zo houden voor de veiligheid.

@cornet Het uitzicht van die Dual Q valt goed mee. Maar ik heb er maar 2. :slight_smile: Boven aan de trap en beneden in de wasberging. Ik wil wel eens een foto maken.

Uiteraard getest :wink:
Gewoon de testknop indrukken, best met een borstelsteel ofzo, maakt wel wat decibels. Contact schakelt dan ook.

is er iemand die ook zijn ventilatie laat uitschakelen bij brandalarm ?