Starten met een homecenter

alles geprogrameerd via de directe usb poort.
vanaf nu een homecenter geplaatt, maar voorlopig niet veel succes.
alle programmaties zijn overgelopen naar de center maar problemen met de layout…
De versie is een oudere versie, mag ik zomaar de nieuwe laden. Blijkbaar moeten de versies van velbus en de homecenter dezelfde zijn.
de taal van de center is engels, kan dit naar nederlands gezet worden?
de basisknoppen onderaan de center zijn niet zichtbaar?
wie helpt mij op de goede weg?

Je mag gerust Home Center upgraden.

Er is geen “versie van Velbus”.
Wat Home Center betreft, je moet er gewoon voor zorgen dat je Home Center Windows Client dezelfde versie is als de Home Center server software zelf, maar dat los je gewoon op door na elke upgrade van Home Center opnieuw de Windows Client uit Home Center zelf te downloaden (Settings > Downloads) en te installeren in Windows.

Neen, Home Center is enkel in het Engels. Niets belet je natuurlijk om je knoppen, zones enz. een Nederlandstalige naam te geven, maar de Settings menu’s e.d. van Home Center zijn enkel in het Engels.

In welke omgeving? Browser (gebruik je een ondersteunde browser? Chrome, Firefox of Safari; Internet Explorer en Edge worden niet ondersteund), iOS app, Windows client? Indien browser, op PC, smartphone, tablet, …?

k’ ga beginnen met de upgrade, via de wederzijdse upgrade komen de versies dus overeen.
verder werk ik met windows 10 en google chrome.op een tablet
later ga ik naar een ios app op tablet en iphone…
tot straks

sorry met chrome op laptop

de installatie ios bij mijn dochter,
kan de layout off line bewerkt worden. (bij mij thuis)

Als de Velbus installatie helemaal ingelezen is en Home Center goed opgestart, dan kan je wel de Home Center server loskoppelen, meenemen bij jou en daar met je LAN verbinden en verder configureren.
Je kan ook alles laten zoals het is en via internet op afstand inloggen op de PC van je dochter (bv. met Teamviewer), en zo verder configureren.

software update uitgevoerd. OK
de knoppen onderaan zijn blijkbaar wel zichtbaar, verkeerd geinterpreteerd.
slaag er niet in om af te stappen van de default layout gemaakt bij het inlezen.
ik kan naar de settings gaan maar vind er niets over “layout and applications settings”??

Layout wijzigen is in de Windows Client, niet in de browser.
Meer info in de Home Center Snelgids (zie de Download sectie op de VMBHIS productpagina).

inderdaad, ik werkte niet op de windows client maar op de webpagina.
de installatie van ce clinet was meilijk en lukte in eerste instantie niet.
uiteindelijk een probleem met mijn windows 10. Nicrosoft framwork was corrupt. Na herstelling (opnieuw instaleren) liep alles vlot en kon ik eindelijk werken met de client…

Trikker geprobeerd, maar 500€ + btw voor een licensie als particulier wel iets teveel. Zijn er andere mogelijkheden?

Er is blijkbaar een uitbreiding van de licensie nodig om de aanpassingen via de client te zien op de app van iphone?

Normaal niet. Probeer eens met de app te sluiten en opnieuw te openen?

t is in orde met te sluiten en opnieuw te openen. leuk

bij de eerste oplading neemt home center zelf initiatief, hij maakt pagina’s en plaats de knoppen.

wat is het verschil tussen input knoppen (circelicoontjes) en toggles knoppen (rechthoekjes) zijn de schakelaars neem ik aan. Wanneer en wat het best gebruiken.

de garagepoort werkt met een korte druk op de knop.
op de homecenter moet ik telkens opnieuw een tweede keer drukken vooralleer de volgende actie de poort sluit of opend.
ik kan ook niet zien of de poort openstaat of gesloten is.

Cirkel icoontjes zijn van inputkanalen (drukknopmodules, glazen bedieningspanelen enz.). Toggles (rechthoekjes) zijn relais.

Ik vermoed dat je garagepoort niet door een rolluiksturing gestuurd wordt, maar door een relais? Bij rolluiksturingen kan je de positie bekijken, bij relais enkel de toestand (aan of uit). Misschien stuurt het relais enkel een puls aan de poort, en kan je daarom de toestand van de poort niet zien (omdat Velbus verder niet weet wat er gaande is, de poort handelt dit autonoom af).
Als je poort werkt zoals ik hierboven beschrijf (wat slechts een hypothese is natuurlijk), dan zou je moeten eindeloopcontacten toevoegen of iets dergelijks, aangesloten op een Velbus ingangsmodule (VMB7IN) zodat Velbus data heeft over de toestand van de poort.

de poortsturing zit in de motor van de poort zelf. Werkt dus inderdaad met een plus.
ik heb dan ook mijn glazen knop geprogrammeerd kort druk poort open, korte druk poort terug dicht.
so far so good, via de homecenter volgt de knop niet correct, ik moet telkens eens tussendrukken precies om te resetten vooraleer ik kan duwen met poort open of poort dicht? waarschijnlijk logisch daar ik het relais gebruik in de homecenter.
ik moet telkens drukken om het relais te laten afvallen om dan daarna terug op te komen voor het sluiten of openen van de poort.

ik zal eens proberen om de knopicoon te gebruiken in plaats van het relais

de oplossing met een loopcontact is een goede piste, ik ga dit voorlopig parkeren tot de rest in orde is.

zoals verwacht, de werking van de poort is correct met de aansturing via de knop, deze laat het relais weer direct afvallen.

ik heb een sensor bijgevoegd in de WC maar geprogrameerd via de oude manier usb op de directe interface.

Hoe moet ik programeren via de “client”
bij het opzetten velbuslink kan ik contact maken met de homecenter (ze zien elkaar)
maar moet het verder?

Van zodra je verbinding hebt in Velbuslink, of het nu via USB is of via Home Center, is de rest gelijk. Dus gewoon scannen, syncen, aanpassingen doen enz.

ah, het lijkt te lukken, blijkbaar een tijdje wachten vooraleer een scan uit te voeren.
t is gelukt!!
thx

OPGELOST: ondertussen is dit toch gelukt

Ik ben vandaag ook gestart met de homecenter. Alles leek correct te werken verbinding maken enzo lukt.
Enkel wanneer ik de modules wil scannen lukt dit niet, er gebeurd niets…

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Als je met Velbuslink rechtstreeks verbinding maakt (via USB ipv Home Center), lukt het dan wel om te scannen?

En als je inlogt op Home Center en naar Settings > Status information gaat, wat staat er dan bij “Velbus usb”?