Stroommeting?

Op dit moment heb ik nog een Toon staan, ik was benieuwd of er hier mensen zijn die op een of andere manier op hun velbus iets van stroommeting hebben staan? Hoe?

wat is een " Toon" ?

Toon is een scherm van ca 6 inch, voornamelijk bedoeld als thermostaat maar kan ook stroom en gasgebruik meten. Ook is het mogelijk om zwave producten en Hue te sturen. Dus eigenlijk ook een klein beetje een Domoticasysteem. Werd geleverd door Eneco (Nederlandse stroomleverancier). Eigenlijk is Toon de naam die gegeven is door Eneco, maar de werkelijke fabrikantsnaam is Quby.

Met een VMB4AN module van Velbus kun je wel spanning (0-10v) en freq. meten of een temp sensor (bv PT100) aansluiten of sensor 4-20mA . Ik denk niet dat deze module compatibel te maken is met HUE, ZWAVE, of domotoca producten van andere leveranciers …

Compatibiliteit met andere protocollen zal inderdaad helemaal niet via de VMB4AN gebeuren, maar via de Signum IoT Gateway.
De VMB4AN is inderdaad enkel voor analoge metingen.

Eigenlijk bedoelde ik dus letterlijk Kwh meting, en daar zijn diverse apparaten voor maar dan moet je hier dus een soort van bus compatibele stroommeter hebben die dus ook een interface heeft (usb, serial, of, tcp/ip) maar dan moet het dus ook begrepen worden door het Velbus protocol. In een van de promotiefilmpjes van Velbus zag ik ook dat mensen hun stroomgebruik (en dan bedoel ik dus niet stroom zoals een VOM meter doet maar dus meer zoals dat kastje in de meterkast) konden aflezen op hun glaspaneeltje. Vroeger had Plugwise ook van die modulen maar die kunnen dus niet op de Velbus. Die Toon bij ons zit ook niet meer in een abonnement, dus doet niet veel meer, dan zou ik daar een velbus glaspaneel kunnen ophangen met een temperatuurvoeler (die zouden er wel zijn alleen ik weet het type niet).

Dit is toch de kwh-meter van velbus VMBKWH14 of 18 via een VMB7IN.
Kan je dan programmeren om af te lezen op een led-display

JA! dat is het juiste antwoord, even gegoogled, aangesloten op een VMB7IN 7 kan je dus op een display zoals VMBGPODB het gebruik aflezen.

1 Like

Alleen verschrikkelijk duur