Sturing Warmtepomp

Graag zou ik m’n warmtepomp sturen volgens zons op en ondergang maar heb niet echt een idee hoe dit te doen. Een programma insteken gaat niet volgens de programmastappen bij uitgang verwarming.
De warmtepomp elke dag via een relais zonder spanning zetten lijkt me ook geen goed idee naar de levensduur van de pomp.
Iemand een idee hoe dit best te doen?
Thx

programma’s worden via de input panels (of input modules) aangestuurd… je kunt in dit geval een “button” koppelen aan je relay - die button hoeft verder niet te zien te zijn op de module… en daarna kun je via een programma zeggen dat bij zons-opgang / ondergang de button geschakeld dient te worden…

De button kan een korte inpuls geven aan je relay (trigger on/off) of gewoon een continuous short/long press en dan kan het kanaal “follow” doen

1 Like

Als je je temperatuur wilt veranderen (en dus een W1/W commando wil geven) kun je gebruik maken van de temperatuur programma’s op je thermostaat (input panel). Je stelt daarvoor je temperatuur voorkeuren in… en via de thermostaat programma’s wissel je dan naar een andere voorkeurstemperatuur

Doordat je ineens schakelt naar een nieuwe “setpoint” temperature schakelt je systeem automatisch in

1 Like

Mocht het nodig zijn, na de uitleggen van RCZ hierboven, kan je deze FAQ raadplegen: https://www.velbus.eu/downloads/velbus/01_faq/faq_velbus_knop_sensor_vergrendelen_nl.pdf

Ik heb de (temperatuur) tutorial ook nog in mijn HVAC guide opgenomen: Heating and Cooling Guide – Velbus UAE (wordpress.com)

@VEL524 - is er ook een manier om direct in Velbus een setpoint temperatuur in te stellen? ik zie alleen mode switches beschikbaar…

Hey RCZ bedankt voor uw antwoord. maar ben niet volledig mee in het verhaal. Kan je iets specifieker zijn in wat waar moet ingevuld worden?
Vooral Oorzaak/gevolg. bij een oorzaak van verwarming kan ik geen programma koppelen, enkel bij drukknoppen, en daar loopt het wat vast.

Eerst zorgen dat je een thermostaat hebt ingesteld… daarvoor moet je op je glas module een extra adres zetten:
image

Daarna kun je op je module naar thermostat toe… en dus die presets instellen
image

en als laatste kun je dan naar programs toe… en daar heb je een aparte tab voor thermostaat programma’s

De modes dienen daarvoor. Je kan daar de temperatuur veranderen en dan de bijhorende actie gebruiken om de mode te veranderen. :slight_smile: