Systeem lijkt onderdrukken te vergeten

Hallo,
Ik heb in mijn Velbus systeem een virtueel relais welke er voor zorgt dat 's morgens enkele radiatoren (zoneventielen) in de leefruimte reeds meewarmen als de radiator in de badkamer opwarmt.
De virtuele uitgang wordt door een getimede trigger (05:00 - 07:00) onderdrukt of niet meer onderdrukt.
Echter, soms gebeurt het dat 's avonds we de verwarming in de badkamer opzetten, en enkele radiatoren in de woning toch mee opwarmen. Als ik dan kijk in Velbuslink dan zie ik dat mijn kanaal niet langer onderdrukt is. Ik dien dan manueel het virtuele relais terug te onderdrukken zodat het terug juist staat (ipv invers). Is er ergens een reden dat dit voorvalt? Wordt onderdrukken onder bepaalde omstandigheden stopgezet?
Hier alvast een screenshot van het desbetreffende kanaal.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Op basis van de screenshot kan je niet zoveel opmaken, maar het is wel zo dat als 2x drukt je eigenlijk onderdrukken hebt geactiveerd en gedeactiveerd. Bij onderdrukken zal de status tussendoor ook bijgehouden worden. De status wordt dan actief op moment dat onderdrukken gedeactiveerd wordt.

Je kan in deze drukknop de reactietijd verhogen van onmiddelijk naar 1s. Je zal dan wel de knop 1s lang moeten aandrukken maar het snel activeren van de drukknop is er dan uit, mocht het dat zijn wat het probleem is. Een andere oplossing is het gebruik van 2 knoppen, een voor activatie en een voor deactivatie.

Het kan ook zijn dat het kanaal al feitelijk aan stond op moment dat onderdrukken geactiveerd werd. Misschien is het beter om actie 0810, toggle geforceerd uit te gebruiken.

Hallo,

Dit is geen fysieke knop maar een puls die gestuurd wordt op een bepaald tijdstip.
De uitgang wordt normaal enkel actief gezet door de actie ‘volgen’ door het andere kanaal.
Als ik het goed begrijp dan doet het onderdrukken niets als de uitgang nog actief is…

Ik zal dit aanpassen naar geforceerd aan en geforceerd uit en test.

Alvast bedankt!

Het staat uitgelegd, beter dan ik het zelf kan uitleggen, in onze softwarehandleiding op pagina 20: https://cdn.velleman.eu/downloads/velbus/00_general/guide_velbus_02_configuration_nl.pdf

1 Like