Terugkerend probleem met USB Modules

Ik merk een toch wel regelmatig terug kerend probleem op met USB Modules.

Ik gebruik deze voor een continue verbinding met de velbus bus, dit werkt in veel gevallen perfect.
Echter is er zo nu en dan een installatie bij waarbij het niet direct pluis zit, en de verbinding met de USB Module zelf, precies corrupt gaat. Als je dan de USB kabel uittrekt en vervolgens terug insteekt is het probleem verholpen.

De USB Module vervangen verhelpt dan weer gelijk het volledige probleem en dan keert het niet meer terug.

Echter hebben we nu exact hetzelfde voor met een USB Module die eerst wel een hele tijd goed heeft gewerkt maar nu net dezelfde problemen vertoont.

Waar heeft dit mee te maken en wat kunnen we hier aan doen of vooral hoe kunnen we dit slimmer af zijn, een nieuwe verbinding via VelbusLink resulteert in dit geval dan ook in een foutmelding:
“Een onverwachte fout is opgetreden we hebben uw verbinding met de bus verbroken.”

Wij zijn op de hoogte van dit probleem en hebben dit onderzocht, maar het is zeer moeilijk voor ons om hier een oplossing voor te bieden. De USB hub in de pc loopt namelijk vast. Aan de pc kant moet softwarematig de verbinding verbroken worden, dan de USB kabel verwijderen en terug verbinden, en dan softwarematig de connectie terug maken.

Van zodra onze Signum IoT gateway klaar is, zal de USB-connectie in de meeste gevallen overbodig worden, zeker voor langdurige verbinding, aangezien er dan via LAN kan verbonden worden met de bus.

ik zie dit probleem ook, en moet elke 6 dagen deze handeling uitvoeren.
Hopelijk kan de signum hier effectief een oplossing voor bieden en is deze niet overpriced.

Wat indien wij toch gebruik willen maken van deze USB Module wij hebben namelijk onze eigen server die al deze dingen doet, maar door een niet correct werkende USB Module kunnen we dit gedeelte niet stabiel houden.

Kan hier geen oplossing voor gevonden worden, want dit gebeurd namelijk niet bij alle usb modules… dus ik vermoed dat hier ergens toch een hardware probleem is met de modules, aangezien de software op een kleine wijziging na een tijdje geleden, allemaal hetzelfde is…

Wij vinden in de USB modules geen hardware probleem terug, dus op dit moment kunnen we weinig doen op dat vlak.
De Signum gaat dit sowieso oplossen.
Voor specifieke doeleinden (integratoren, developers, …) hebben we ook een module die een LAN-verbinding kan opzetten met de Velbus bus, zonder verdere server-werking. Deze heet VMBUSBIP. Ze zit niet in het standaard verkoopgamma en staat ook niet op de website (want heeft voor de doorsnee klant geen nut) maar indien je deze wenst te gebruiken kan je hiervoor bij ons prijs aanvragen en een datasheet krijgen, via e-mail naar info@velbus.eu.

Sinds enkele dagen, nadat mijn Velbus verbindings PC het begeven had, zag ik dit fenomeen plots verschijnen met de nieuwe configuratie. De Windows COM-poort blijft actief maar er worden geen gegevens meer uitgewisseld, alleen loskoppelen van de fysieke verbinding helpt dan nog.

Een remedie vond ik in het gebruik van een extra, gewone USB-hub. Deze ‘hindernis’ stabiliseert de verbinding opmerkelijk. Had in het verleden al positieve ervaringen om zo onstabiele usb verbindingen op te lossen. Mijn vermoeden is dat er een usb tolerantie combinatie PC-USB-poort~device op het randje is van (tijdelijk) werken of niet.

Proberen kan alvast geen kwaad, wel op de COM-poortNR letten, die waarschijnlijk zal wijzigen maar kan manueel opnieuw ingesteld worden.