Tijdelijke verwarming

Ik heb een kleine elektrische olie-radiator in mijn inkomhal staan(ingeplugd in een stopcontact dat ik via Velbus kan bedienen)
Om de koude daar wat te verminderen had ik het zo geprogrammeerd:
Timer van 1 uur start als de temperatuur onder de 15° komt.
(het maakt op dat moment niet uit of de temperatuur boven 15° kwam, na de timer van 1 uur kan de radiator zijn warmte rustig afgeven)

Maar nu zijn de dagen veel kouder en lukt het blijkbaar niet om de temperatuur na 1 uur al boven de 15° te krijgen. Dus timer stopt na 1u en de verwarming blijft ‘ingedrukt’.
Hierdoor krijgt mijn timer dus geen nieuwe puls om te starten en blijft de radiator uit. Natuurlijk zakt de temperatuur dan terug.

Nu zou ik dit kunnen oplossen door de timer te verlengen naar bvb 2u, maar dat is niet mijn bedoeling. Want dan zou ik het telkens moeten aanpassen als het 1 dag wat warmer is dan de andere.

Ik zou graag een oplossing vinden dat mijn timer opnieuw opstart na het eerste uur als de oorzaak ‘verwarming’ of ‘pomp’ nog steeds ingedrukt is.

MVG

Geert

Hallo Geert

Ik heb even gezocht op jouw probleem, en een oplossing hiervoor gevonden.

“Alarm < 15° C” → niet-herstartbare timer 60 minuten → virtuele relais (VR) “timer”

VR “timer” → moment (volgen) → radiator

Dit zorgt ervoor dat de radiator een uur aanslaat als het kouder wordt dan 15°. Om de timer na een uur nog eens te starten voor een extra uur als het intussen nog geen 15° geworden is, maak ik een extra VR “herstart timer”

“Alarm < 15° C” → moment (volgen) → VR “herstart timer”

VR “timer” → onderdrukken zolang oorzaak gesloten is → VR “herstart timer”

VR “herstart timer” → niet herstartbare timer 60 minuten → VR “timer”

Toelichting: het wordt kouder dan 15°, alarm wordt actief, en start een timer van 60 minuten die de verwarming regelt. Zolang die timer loopt, blijft het virtueel relais die de timer moet herstarten onderdrukt. Is het na een uur nog steeds te koud, wordt de onderdrukking van dat virtueel relais opgeheven, en schiet die aan doordat het nog steeds te koud is (moment (volgen) van het “alarm < 15°C”). Daardoor wordt er opnieuw een niet-herstartbare timer van een uur gestart, die de verwarming opnieuw doet aangaan. Is het na een uur wel al 15° of meer, wordt de onderdrukking van het virtueel relais “herstart timer” opgeheven, maar is die uit, omdat het alarm is uitgeschakeld, en herstart de verwarming niet opnieuw!

In bijlage nog eens een getekend schema van de 5 acties die geconfigureerd moeten worden.

1 Like