Tijdstippen zonsopgang en zonsondergang niet correct?

Het voorbije weekend zijn we dus overgeschakeld op wintertijd. Nadat ik de tijd op de modules (jammergenoeg ;)) heb gesynced om deze correct te zetten, merk ik dat 's avonds onze screens een uur later naar beneden gaan dan de bedoeling is.

Ik begreep niet echt hoe dit kwam maar ik denk nu wel dat ik het door heb. De tijdstippen voor zonsopgang en zonsondergang in de software staan niet correct. Zie screenshot

Hoe komt dit en hoe kan dit correct gezet worden?

Nog een tweede vraag; waarschijnlijk is het niet mogelijk om de tijd automatisch te laten wijzigen volgens winter- en zomertijd?

Dit is inderdaad geen normaal gedrag. Kan je eens VelbusLink in geavanceerde modus zetten, rechtsklikken op de betreffende module waar de programmastappen in zitten, en “Tijd opvragen” kiezen. Je krijgt dan een melding “Automatische herberekening van zomertijd” in- of uitgeschakeld.
(Er zit trouwens net een klein bugje in dat dialoogvenster waardoor dit zeer moeilijk leesbaar is nu, onze excuses, wordt zo snel mogelijk gefikst. Probeer het toch te ontcijferen indien mogelijk, dat zou ons verder kunnen helpen.)

De tijd automatisch laten overschakelen van volgens zomer/wintertijd is inderdaad niet mogelijk door de modules zelf, dit zal wel perfect kunnen gebeuren via de Signum server (die dan ook NTP tijd ophaalt van internet).

Volgens mij staat er uitgeschakeld.
moduletijd

Wat het overschakelen tussen zomer- en wintertijd betreft; daarvoor hoef je niet noodzakelijk met een NTP-server te communiceren. Aangezien de module reeds de datum en weekdag kent (ik vermoed dat iedere module dus een RTC heeft?), kan je gemakkelijk het correcte uur tonen. De laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober is zomertijd. Dan zou er enkel een ‘daylight savings’ vlagje nodig zijn die de klant al dan niet kan selecteren bij het syncen van de klok. Maar goed, misschien is er een ander technische beperking die ik niet ken.

Het zou alleszins toch 2 keer per jaar de moeite besparen. :innocent: Of ik kan de tijd weg halen van op de schermpjes maar dat zou ik jammer vinden. :wink:

De weerkundige seizoenen beginnen steeds op de 21ste.
Misschien heeft het daarmee te maken dat verbus de tijden steeds aanpast op de 5de en de 21ste van de maand.
Ik zou zeggen nog enkele dagen geduld tot 5 november en de zonsondergang loopt weer juist.
Zit een foutje in mijn gedacht.

Dit lijkt een FW bug te zijn, we onderzoeken dit en komen zo spoedig mogelijk met een oplossing. Onze excuses voor het ongemak ondertussen…

1 Like

We hebben dit onderzocht en dit is inderdaad een FW bug. Door de overgang naar november is dit vanzelf weer opgelost, dus normaal gezien werkt alles correct weer sinds gisteren.
Binnenkort zullen we een FW update uitbrengen (in een nieuwe VelbusLink versie) waarin deze bug gefixt is voor in de toekomst, maar normaal gezien zal dit probleem dus niet meer voorvallen tot ten vroegste volgend jaar in oktober.

1 Like

Bedankt voor de snelle reacties. Maar nog geen automatische update van zomer- en wintertijd dan? :wink:

Automatische overgang zomer/wintertijd:

Sinds kort heb ik weer een gelijkaardig probleem. Het programma wordt terug een uur te laat uitgevoerd. Binnenkort is er terug een overgang naar zomertijd, is dat toeval? Wel vreemd dat het mij de voorbije 2,5 jaar dan niet is opgevallen…

Ik heb dit topic gevonden: Sunrise/Sunset programsteps not working after summertime - #20 by Velbus345
En dit jaar valt 31 maart terug op een zondag. Kan het hier iets mee te maken hebben? Het zou verklaren waarom het mij de voorbije jaren niet is opgevallen.

Ik gebruik de laatste versie van velbuslink en alle modules hebben de laatste firmware.

1 Like

Nog even een update; het probleem was dus inderdaad weg na overschakelen naar zomertijd.

Die bug uit 2019 lijkt dus nog steeds aanwezig?