Timer vs Atmospheric Dim value

Hallo,

Ik probeer de ventilatie van mijn badkamers te configureren zodat wanneer het licht aangaat in de douches, de ventilatie hoger draait gedurende een x-aantal minuten. Mijn vraag is tweeledig:

• Wat is het verschil om dit te configureren via “Start/Stop Timer” of “Atmospheric Dimvalue”?
  • Bij het stoppen van de timer, schakelt de dimmer gewoon uit. Is er een manier om te configureren dat het terug moet gaan naar de situatie voor de timer?

Alvast bedankt.

Hoi @DEEM ,

Leuke toepassing - ideaal om uit te voeren met Velbus!
Je gaat gaan werken met 2 timers, die elk starten bij het aangaan van je licht.

Timer 1 is een restartable timer (0412) naar een virtuele relais (VR1) die als parameter x-aantal minuten heeft. Die virtuele relais (VR1) stuurt dan een atmospheric dimvalue van bv 90% (verhoogde werking van je ventilatie).

Timer 2 is een start/stop delayed on timer (0501) naar een 2de virutele relais (VR2) met parameter x-aantal minuten +1 minuut. Die stuurt dan een atmospheric dimvalue van bv 50% (normale werking)

Concreet gaat na het aangaan van je licht de ventilatie naar verhoogde werking, en dit voor x-aantal minuten, om dan 1 minuut later terug naar normale werking te gaan. Het voordeel hiervan is dat je die virtuele relais VR1 en VR2 nu van overal kan aanroepen om op bedieningspanelen normale en boost werking manueel te kiezen. En nog leuker wordt het als je die gaat gebruiken op basis van de luchtkwaliteit! Kijk maar eens naar de AIRQset!