Timerverlichting met herstart functie

Hallo,

Ik ben nieuw in de velbus wereld maar heb een specifieke vraag.
Hoe kan ik volgende functie programmeren?

Als ik via een drukknop een verlichtingspunt wil aansturen ( vb in de garage) voor een bepaalde tijd (vb 5 min) wil ik dat er na 5 min de verlichting uitvalt maar direct herstart voor 1 min, zodat ik verwittigd wordt dat de tijd verlopen is.
Indien ik niet ter plaatse ben zal de verlichting dan effectief 1 min later uitvallen, maar als ik in de garage ben weet ik dat ik opnieuw kort moet drukken om de timer te herstarten.
Ik zou dan op dezelfde drukknop een 2e functie willen programmeren indien ik lang druk zou de verlichting continu moeten branden.
Indien ik dan terug kort puls zou de continu verlichting moeten uitschakelen.

Kan dit uitgevoerd worden?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd… maar… ik zou denken aan:

  1. je splitst je input kanaal in 2’en - je krijgt daardoor een virtual button erbij voor >2sec vast houden
    je hbt nu dus 2 input kanalen (short press / long press)

voor de shortpress maak je een actie aan op je lamp met een restartable timer zeg 1 minuut… en je zet een restartable timer op een virtual relay - die op zijn beurt weer een restartable timer heeft op een indicatie lampje (van je wall panel).

De relay draai je om (default closed)

De eerste timer (1 minuut) zet je lamp aan
De tweede timer 50 seconden zet je relay aan
De relay start een restartable timer op je lamp van je indicatie panel

Als nu je relay uitvalt (aan het einde van de 50 seconden timer) - gaat die in closed positie en dat start de timer van je indicatie lampje - die je op 10 seconden oid zet

De gewone lamp gaat natuurlijk 1 minuut aan en valt daarna uit… tenzij iemand weer op het knopje drukt (kort) en dan blijft de lamp nog 1 minuut aan

Dan blijft alleen nog de aan/uit functie over…
nu hebben de restartable timers ook een contineous functie… maar dan zou je m nooit meer uit kunnen zetten dus das niet handig… (maar je zou hier ook een 1 uur van kunnen maken bijvoorbeeld)

Ik zou daarvoor dus een tweede kanaal gebruiken die een Toggle Forced doet… daarmee schakel je de lamp gewoon altijd aan of uit… (tenzij je weer kort op het knopje drukt waardoor die 1 minuut aan blijft)