Tri-state knoppen in Velbus

Ik probeer het volgende te bereiken in Velbus: een knop waarmee er geschakeld kan worden tussen aan/uit/bewegingsdetector voor een groep lampen.
Ik heb dit momenteel als volgt klaar gekregen: Een drukknop (van VMB2PBAN-R module) staat geconfigureerd in multi-mode en schakelt tussen 3 achterliggende virtuele knoppen. Een virtuele knop zet de sensor op inhibit, een andere op forced en de derde doet niets. Kortom: Werkt prima.
Echter heeft deze oplossing een aantal nadelen:

  • Het lukt me enkel om dit te maken op een fysieke knop, het glass panel heeft geen ondersteuning voor multi-mode buttons.
  • De gebruiker heeft geen feedback over in welke modus de sensor op dat moment staat.
  • Het is enkel vanop de locatie van de drukknop te bedienen.

Daarom een aantal dingen die in mijn hoofd opkwamen:

  • Is het mogelijk om een drukknop in te drukken “remote” over de bus? De actie zit al in VelbusLink (om te testen), maar ik kan dit blijkbaar niet programmeren zodat de ene knop de andere via de bus bedient. (Om zo de multi-mode verder te schakelen)
  • De LEDs van de VMB2PBAN-R hebben een aantal standen (aan/uit/traag knipperen/snel knipperen…) Is het mogelijk om deze standen te gebruiken om aan te duiden in welke stand de multi-button zit? B.v. door aan de actie 135 (Monitor status van oorzaak) een parameter mee te geven die bepaald hoe de LED zich gedraagt?
  • Of een implementatie van multi-buttons op het glass panel, waarbij de tekst van de drukknop verandert naargelang de status

Als jullie andere ideeën hebben over hoe dit aangepakt kan worden in Velbus, dan hoor ik het uiteraard graag.

Njits,

Ik had iets gelijkaardigs opgebouwd, maar volautomatisch. Een ledstrip die om de beurt zijn kleuren achter elkaar liet zien. Daarbij liet ik de ene actie de volgende starten en de vorige stoppen.
Het zou wel mogelijk moeten zijn om dit ook te doen met je (virtuele) drukknoppen.

Voor elke stand die je wil, voorzie je een (virtueel) relais waarbij je de volgende “onderdrukking opheft” als je op de drukknop drukt en de vorige stand “onderdrukt”. Als je dit voor elke stand doet, dan kan je zo met dezelfde knop al die standen kiezen. De virtuele relais zouden ook de zijverlichting kunnen aansturen om aan te duiden in welke stand je zit, bijvoorbeeld met bepaalde kleuren.
Een nadeel van deze werkwijze is wel dat je altijd het cirkeltje rond moet en je niet van modus 1 naar modus 3 kan gaan.

ps: je weet dat je ook de bewegingsdetector kan voorrang laten geven aan de manuele bediening?
Als je dan de lampen manueel aangezet hebt, wordt de sensor overbrugd en reageren de lampen hier niet op tot je ze terug manueel uitzet.
image

Hmm, strak plan die virtuele relais onderdrukken. Meerdere wegen naar een oplossing :slight_smile:
Zou nog geweldig zijn als die virtuele relais allemaal mappen op 1 feedback LED van een drukknop, maar dan een verschillende blinkrate. Dat is nog niet mogelijk, waarschijnlijk?

Goh, ik denk eigenlijk dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar je kan wel in de schakelaar module kiezen dat de feedback op verschillende frequenties kan of mag flikkeren.

En als actie kan je een bepaalde frequentie en kleur forceren zolang deze actief is.
Bijvoorbeeld bij het actief zijn van je virtueel relais.

Op die manier zou de feedback van je schakelaar mogelijks afhankelijk zijn van het virtuele relais dat actief is en dus welke modus jij geactiveerd hebt op dat moment.
Persoonlijk gebruik ik vooral kleuren als feedback van bepaalde functies.

Als het je niet meteen lukt, wil ik het in mijn installatie wel eens proberen in te stellen. :slight_smile: