Tuinpoort

Heb onlangs een dubbele (tuin)poort laten plaatsen met motoren.

Volgens de producent van de motoren (FAAC) is het mogelijk om feedback te krijgen via een relais?

Iemand ervaring mee of tips?

Beste,

Als je een 24V relais aansluit op de transistoruitgang poort sturing,
kan je via een VMB7IN (7ch. input) module het potentiaal vrij (spanngingsloos) contact van de 24V relais inlezen. Met de Input van VMB7IN kan je de status van het desbetreffende kanaal gebruiken om acties te leggen (feedback).
Je kan steeds hulp vragen bij je Velbus Installateur.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

Dus ik sluit de 7ch. input aan op programmeerbare uitgang? (zie onder)

Geachte,

Neen, Je kan niet de 7ch input module rechtstreeks aansluiten (respectievelijk ch 1 en com) op de programeerbare uitgang poort (transistor uitgang = open collector). Je hebt hiervoor een bijkomed hulprelais van 24V nodig (1x wisselcontact), zoals FAAC ook melde in het 1 ste topic.

De programmeerbare transistoruitgang (OUT2) stuurt de spoel aan van het hulprelais.

Het potentiaalvrij contact van het bijkomend hulprelais (Normal open en common) kan je aansluiten op een ingang van 7ch input module (bijvoorbeeld: CH1 en Com).

Je kan steeds hulp vragen bij je Velbus Installateur.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

Met de “hulprelais” bedoel je deze?

Heb je eventueel een schets of schema?

Ik probeer alles zelf aan te sluiten :slight_smile:

nee… je hebt een “regulier” relais nodig… als je een DIN versie nodig hebt - zoiets als dit:
image

waarbij je A1 en A2 op 24V zet (het wissel contact) en de COM en de NO (normally open) aansluit op de - en 1 input van de 7ch input module

of als je iets goedkoper wilt…
Zettler Electronics AZ979-1C-24D Auto-relais 24 V/DC 60 A 1x wisselcontact kopen ? Conrad Electronic

waarbij je 85 / 88 op 24V geschakeld zet… en de 7in op 30 en 87

Ok bedankt!

Nog een laatste vraag: wat bedoel je precies met “ waarbij je 85 / 88 op 24V geschakeld zet… en de 7in op 30 en 87“

Weet je toevallig waar ik zo een (industrieel) magneetcontact kan vinden?

@Unclesam

Do these help?

Or

https://www.velleman.eu/products/search/?q=Magnetic+reed+switch+&search=Search

Or

https://www.google.com/search?q=commercial+magnetic+door+sensor&tbm=shop

Or

https://www.google.com/search?q=Industrial+magnetic+door+sensor&tbm=shop

???

Mijn poort heeft een Bft automatisering en dat is waarschijnlijk erg vergelijkbaar.

Er loopt een kabeltje van de Bft “Thalia” naar de kast met de Velbus installatie. Eén paartje gebruikt het spanningsloos contact (het relais waarvan sprake) om een VMB7IN ingang aan te sturen. Een ander paar is aangesloten op een Velbus spanningsloos Relais (uitgang) contact om de poort zelf te sturen.

Vanaf verschillende GPODs is feedback dat laat zien dat de poort open is. Eentje is een Edge Lit die helemaal rood oplicht als de poort open is. In het midden van de woonkamer, niet te missen.

Vanaf verschillende GPODs kan je de poort openen / sluiten. Ik heb wel een uitstel van 2 of 3 seconden moeten programmeren want onoplettende gasten die met hun jassen zwaaien bij onze hall openden en sloten de poort regelmatig. Met de vertraging is dit euvel verholpen.

Dit werkt nu reeds zeven jaar probleemloos.