Twee installaties linken

Is het mogelijk om en nieuwe installatie te linken met bestaande installatie? Ik heb momenteel in de technische ruimte op het gelijkvloers de zekeringkasten met relais en dergelijke staan, maar ben de zolder aan het verbouwen en vroeg me af of er een mogelijkheid bestaat om dan op zolder een zekeringkast te plaatsen en deze met slecht 1 voedingkabel en 1 datakabel? Te verbinden met die van beneden? Zodat ik niet voor elk lampje kabels van zolder naar beneden moet trekken.
En de verlichting van zolder toch mee te kunnen bedienen met de andere ( alles uit, verdieping 1 aan, enzovoort)

1 Like

Yes, that’s exactly how you can use it.

It will work perfectly for you.


Ja, dat is precies hoe je het kunt gebruiken.

Het zal perfect voor u werken.

Ja, ik heb dat ook. Ik heb beneden 1 hoofdzekering kast, wat verder nog een kast en boven nog een kast.
Daartussen ligt elke keer 1 datakabel en 1 voedingskabel. En per kast dan 1 of meerder Velbus modules en 1 of meerdere zekeringen / dimmers. En onderweg af en toe nog eens aftakking voor een sensor of een touch screen.

De datakakel kan je doorlussen en aftakken zonder problemen.
In theorie moet je op de 2 uiterste punten een terminator plaatsen, maar in praktijk ben ik al lang vergeten waar die van mij zitten :slight_smile: Maakt ook niet veel uit denk ik als je kabels maar niet te lang zijn.

Stef

1 Like

ik heb alleen de - en de 2x Data doorgetrokken naar boven en naar de tuin. Daar heb ik nieuwe voedingen hangen … mocht de kabel onverhoopt kapot gaan… schakelt alles boven zelfstandig en in de tuin idemditto

Dit gaat zeker werken. Ik heb 4 elektrische borden in mijn huis hangen. 1 op gelijkvloers,1 op het 1e verdiep , 1 voor de centrale verwarming en 1 in mijn athelier.
Overal steken er modules in.
Alles hangt aan elkaar met bus kabel.
Met de software heb ik iedere kast een naam gegeven en alle modules in groep gestoken.handig om dan te programmeren.
Dus succes ermee.

1 Like