Uitlezen opbrengst zonnepanelen

Dag binnenkort zouden we zonnepanelen gaan installeren maar graag zou ik de opbrengst van deze panelen zichtbaar maken op mijn VMBELO. Ik heb reeds een kwh meter zitten voor het verbruik op de ganse installatie. Houd deze dan ook rekening met hetgeen terug keert naar het net of dien ik daarvoor een andere kwh meter te gebruiken voor hetgeen terug komt van de panelen.

Als je meter de hele installatie meet, dan weet die niet wat er van de panelen komt en wat er eventueel intern direct verbruikt wordt.

Je kan dan best een tweede meter plaatsen tussen de zekering van je omvormer en je omvormer.

Je moet wel goed kijken welke meter je hebt. Er zijn meters die maar correct meten in 1 richting. Als je zo eentje aan je zonnepanelen hangt en die hangt verkeerd, dan gaat die verkeerd meten. Je moet die eigenlijk verkeerd aansluiten want die moet stroom meten die van de panelen naar het net vloeit.
Er zijn verschillende zonnepaneel installaties geweest met GSCā€™s met verkeerd aangesloten meters die een aantal GSCā€™s gemist hebben!

En voor de meter die je installatie meet, daarvoor zou je eentje moeten hebben die in 2 richtingen apart kan meten. Zodat je weet wat je injectie en verbruik is.
Of je wacht tot de uitrol van de digitale meters en dan kan je die uitlezen.

Stef

Sommige installateurs voorzien zelf al een eigen meetsysteem voor de installatie opbrengst.
Als alternatieve bron van informatie kan de omvormer ook ingezet worden, afhankelijk van het type uiteraard.
Of zoals @Stef_Coene aangeeft de slimme meter, die je met de juiste argumenten (tijdelijk) kan weigeren.

Van digitale meter gesproken, als je binnenkort zonnepanelen laat installeren dan krijg je per default een digitale meter.

Sowieso zal de kwh meter die je nu hebt om je volledige verbruik te meten niet meer nuttig zijn vrees ik. Dat zal geen bidirectionele meter zijn, maar eentje met 1 pulse uitgang. Die kan geen onderscheid maken tussen injectie en verbruik. Dat kan de digitale meter wel.

Je kan die kwh meter wel gebruiken om de opbrengst van de zonnepanelen te meten. Wel juist aansluiten! En die kan je op je VMBELO laten zien.

Als je de digitale meter wilt uitlezen en verbruik en injectie ook wilt laten zien op je VMBELO, dat is niet zo eenvoudig. Ik kan wel een paar oplossingen bedenken, maar geen enkele is handig en gemakkelijk te realiseren.

Stef

Hallo DVM7800,

De installateur moet een groene stroom meter voorzien, die de opbrengst van je panelen meet. Dat is een wettelijke vereiste. Die meter heeft een pulsuitgang die je kan aansluiten op een digitale ingangsmodule VMB7IN. Als je dat op 1 van de eerste 4 ingangen van de VMB7IN doet kan je die configureren als energiemeter en aflezen op bv. een VMBGPOD.

1 Like

Klopt volgens mij niet meer. Je hebt alleen een meter als je recht hebt op GSCā€™s:

Installaties gekeurd sinds 14 juni 2015 : Installaties kleiner dan 10 kW die sinds 14 juni 2015 gekeurd worden, krijgen geen certificaten meer.

Maw, geen certificaten = geen meter.
Wat niet wilt zeggen dat je niet kan vragen aan de installateur om een meter te plaatsenā€¦

Stef

OK. Dus, DVM7800, als je geen metertje krijgt kan je er eentje vragen en je vraag is beantwoord. Velbus heeft ook zulke metertjes, ik heb er twee in mijn zekeringkast steken om het verbruik van zwembad en Jacuzzi op te volgen. Werkt prima.

@Stef_Coene,
Kan zijn. Mijn installatie is gekeurd op 18 September 2015, dus geen GSC, maar de installateur vertelde me dat de meter verplicht was en de keurder heeft dat gecontroleerd. Misschien zijn de regels nadien aangepast. Meer kan ik niet zeggen.

ik weet niet of dit nog een ā€˜up-to-dateā€™ discussie is,
maar het is belangrijk om te weten dat een velbusKWh teller in het begin van je installatie alle kwhā€™s optelt, (toch nog het geval in 2018) dus als er elek van het net komt gaat de teller omhoog, maar als de panelen elek terugsturen op het net gaat de teller ook omhoog.
je zou dus je panelen moeten ā€œonderā€ de KWhteller aansluiten om het effectieve verbruik van je installatie te zien.
de ā€œgroene tellerā€ is niet meer verplicht zolang er geen GSCā€™s gekoppeld zijn.

je kan ook een tweede velbusKWhteller als groene teller installeren, dit kan je dan op zijn beurt inlezen met de VMB7IN om weer te geven in de velbus software.