Update firmware

Sinds enkele jaren heb ik een velbus systeem. Dit heb ik door de jaren heen uitgebreid, vooral softwarematig met openremote. Nu wil ik het voorlopig afronden, en het hier bij houden. Ik heb overal een backup van gemaakt. Het lijkt me aardig om van alle onderdelen ook de laatste software en firmware te instaleren. Zodat ik ook op alle fronten up-to-date ben.

Bij de meeste componenten van Velbus zit ik op firmware versie 1327 tot en met 1350. Een enkeling heeft versie 1625 of 1626. Nu kan ik alle onderdelen update naar versie 1917. Nu heb ik van 1 set van 4knoppen een update gedaan naar 1917. En dat gaat goed. Maar ik begon toch twijfelen door de opmerking die gemaakt wordt op het moment dat je wilt updaten. Er staat dat je niet moet updaten, tenzij er iets niet werkt. Nu vind ik die werkwijze wel een aardig oplossing voor problemen inderdaad. Maar dat is ook een beetje gek, want meestal zegt iedereen dat je continu bij moet zijn met update. Is het toch verstandig om voor deze versies een update te doen?

Ik hoor graag jullie reactie hoe dit advies in elkaar steekt, en wat verstandig is.

alvast bedankt
groet
Richard

Je kan de firmwares van de modules eigenlijk niet vergelijken met apps of PC software. De module firmware komt bv. niet rechtstreeks in contact met internet of een besturingssysteem zoals Windows of Android, dus op dat vlak zijn updates ook niet nodig voor de veiligheid.
Vandaar dat we aanraden om, als alles werkt, niet te updaten, omdat er geen beveiligingsprobleem is, maar wel altijd een (klein) risico is dat er tijdens de update iets misloopt en de module moet binnen gebracht worden om opnieuw firmware in te laden. Als je geen bugs ervaart, kan je gerust de updates achterwege laten, dit zal de werking van het systeem niet in het gedrang brengen.

dankjewel voor je uitleg. dan laat ik het even zo. alles werkt perfect, en dat laat ik graag zo.

1 Like

Waar kan ik de info vinden welke wijzigingen in een firmware versie (build) van een module.

Dit is soms wenselijk om een update te doen ook al werkt de installatie, maar er kunnen nieuwe features aangemaakt zijn om een installatie up-to-date te blijven.

Graag een antwoord a.u.b.

Op dit moment is de firmware changelog niet publiek. Staat op de To Do lijst, maar geen datum vastgelegd.

Is openremote nog recent? Ben er ooit eens mee begonnen, maar snel naar openhab of Home Assistant over gegaan