Update Home Assistant op signum

Hallo @jandr

op mijn signum in de configuration.yaml staat er:

remote_homeassistant:
instances: null

op mijn main home assistant configuration.yaml staat er:

remote_homeassistant:
instances:
- host: 10.0.0.125 # (the IP of the signum)
port: 80
access_token: !secret remote_ha_access_token
entity_prefix: "RVB_"
load_components:
- light
- cover

!secret remote_ha_access_token –> zie mijn post boven.

Moest je nog problemen hebben, stuur me een DM en dan wil ik wel eens kijken.

Draaien je home assistant + signum op hetzelfde netwerk/VLAN?

edit: 27015 is een poort die de velleman cloud gebruikt. Deze heb je helemaal niet nodig op je intern netwerk. Normaal is poort 80 degene die je nodig hebt. Vergeet zeker je personal access token niet (!secret remote_ha_access_token)

Wanneer komt de update er nu eindelijk ???
We worden hier aan het lijntje gehouden tot en met. Dit is echt totaal niet wat ik van mijn Velbus installatie verwacht had. Waar ik in het verleden heel veel reclame maakte voor het Velbus systeem, moet ik nu toch stilaan mijn mening herzien.
Als jullie niet in staat zijn om toch één keer per jaar een werkende update uit te brengen, heb ik mijn twijfels of ik de juiste keuze gemaakt heb.
Mijn laatste update dateert van exact een jaar geleden (maart 2025) !!!

1 Like

Just to be clear

Yours and everyone else’s Velbus building system won’t need any kind of update, ever.
Unless there is a bug discovered.

As the Signum is a Velbus branded & hardened version of HomeAssistant, it will NEVER follow the same update cycle of the full HomeAssistant, simply because it has to be tested to destruction before it’s released.

If you want the latest HA experience and full options, you need to elect to release your Signum from the Velbus sandbox or setup a separate machine that you exclusively manage, using the HA bridge to pull all the elements from your Signum.

I hope that restores your faith in the Velbus ecosystem and ethos.

########

Even voor de duidelijkheid:

Jouw Velbus-bouwsysteem en dat van iedereen anders hoeft nooit geüpdatet te worden.

Tenzij er een bug wordt ontdekt.

Omdat de Signum een Velbus-versie van HomeAssistant is en door Velbus is geoptimaliseerd, zal deze NOOIT dezelfde updatecyclus volgen als de volledige HomeAssistant. Dit komt doordat de Signum grondig getest moet worden voordat deze wordt uitgebracht.

Als u de nieuwste Home Assistant-ervaring en alle opties wilt, moet u ervoor kiezen uw Signum los te koppelen van de Velbus-sandbox of een aparte machine in te stellen die u exclusief beheert, waarbij u de Home Assistant-brug gebruikt om alle elementen van uw Signum op te halen.

Ik hoop dat dit je vertrouwen in het Velbus-ecosysteem en de bijbehorende filosofie herstelt.

Bent u een medewerker van Velbus ? Want uw uitspraken zijn compleet in tegenspraak met wat erboven door Velbus staff beweerd werd.
”Vanaf 16/03 wordt de VMBSIG-21 uitgeleverd met de Home Assistant core 2026.02.01 (februari release). Ook alle VMBSIG-20’s krijgen gradueel vanaf die dag updates. We verwachten dat alle VMBSIG-20’s tegen eind maart volledig geupdated zullen zijn.”
En om te antwoorden op uw vraag : met uw antwoord is mijn vertrouwen in Velbus zeker niet hersteld. Integendeel.
Als Velbus ervoor kiest om als interface een platform als HA te gebruiken, dat zo razendsnel evolueert, dan kiezen zij er ook inherent voor om mee te evolueren.
Dit is de reden dat ikzelf (en veel Signum klanten) voor dit systeem gekozen hebben.
Anders konden wij evengoed een gesloten systeem als Niko Home Control gekozen hebben.

Hoi @Krist

De uitrol is volop bezig, dus nog heel even geduld. We verwachten dat alle VMBSIG-20 modellen tegen eind deze maand overgezet zijn naar onze laatste versie (core 2026.2.1).

De update wordt automatisch uitgevoerd, je hoeft hiervoor niets te doen.
Je kan zien of de update is geïnstalleerd door bij instellingen / about te kijken naar de geïnstalleerde versie:

Om het platform beter te laten evolueren met nieuwe functionaliteiten en updates, streven we voortaan naar een regelmatigere updatecyclus:

• VMBSIG-21: elke 2–3 maanden

• VMBSIG-20: elke 3–4 maanden

• VMBSIG-V1: ongeveer elke 6 maanden

Op deze manier houden we de Signum up-to-date, maar vooral betrouwbaar voor Velbus-installaties en Velbus klanten.

1 Like

Hallo,
Ik heb nu inderdaad de update ontvangen, waarvoor dank.
Alleen krijg ik nu een paar vervelende foutmeldingen :

• Wanneer ik in HA in de linkerkolom op Velbus klik, krijg ik een foutmelding 404: not found
  • Wanneer ik in de instellingen naar Signum Cloud ga, krijg ik de foutmelding : Unable to load page right now.
    Please try again later.

Waaraan kan dit liggen ?
Voor de rest werkt alles. Ik zie mijn apparaten en mijn entiteiten zoals vroeger.

Bedankt om me hierin verder te helpen.

Hoi Krist,

De problemen die je beschrijft zijn typisch authentificatie problemen door caching van de webbrowser. Kan je eens proberen met een private/InPrivate sessie van je webbrowser?

Mocht het probleem daarmee niet verholpen zijn, kan je ook even je Signum resetten (1 sec op de reset knop drukken). Na de heropstart van je Signum zou dit weer allemaal prima moeten lopen.

Ik werk met de Home Assistant app op MAC.
Ook geprobeerd met de Edge browser, met en zonder Inprivate window
Ook al geprobeerd met de Safari browser, met en zonder een Inprivate sessie
Ook al op al mijn browsers cache gewist
Ook al meerdere keren de Signum herstart.
Niets helpt.

Hoi Krist,

Dat is vreemd, we zullen onze technische teams even moeten laten kijken naar jouw Signum.
Maak je een ticket aan via help.velbus.eu? Beschrijf aub het bovenstaande probleem en geef zeker je Signum ID door.

Met het paasweekend kan het iets langer wachten zijn, maar de collega’s zullen dat zeker opvolgen!

Ik heb ticket #31,716 aangemaakt.