Beste,
Hoe kan ik home assistant updaten? Als ik kijk bij instellingen - systeem - updates is er geen beschikbaar maar momenteel draai ik core-2024.8.3 en volgens de website is 25.05.01 de laatste versie.
Mvg. Jan
Beste,
Hoe kan ik home assistant updaten? Als ik kijk bij instellingen - systeem - updates is er geen beschikbaar maar momenteel draai ik core-2024.8.3 en volgens de website is 25.05.01 de laatste versie.
Mvg. Jan
Op de Signum draait een Home Assistant die wij upgraden voor jou. We zijn momenteel bezig met te testen op een nieuwe release.
is hier al een releasedatum voor gekend?
Momenteel nog geen gekende release datum.
Beste, ondertussen zitten we op Home Assistant versie 2025.12.
Wanneer komt er een update in de Signum ?
Onder andere in het energiedashboard zou dit veel voordelen mee brengen.
Bedankt
De updates zouden inderdaad wat frequenter mogen. Ik snap dat dit een aangepaste versie is en dat stabiliteit een issue is maar toch, iets korter op de bal zou leuk zijn. ![]()
Hallo,
Ik had een gelijkaardig probleem en aangezien dit iets is wat je niet kan oplossen, heb ik gekozen voor een dubbele home assistant installatie.
Ik heb de signum met de custom velbus integratie. Verder heb ik hier hacs op geïnstalleerd. Via hacs draai ik remote home assistant. Hier manage ik alleen velbus en geef ik correcte namen aan de velbus devices en entiteiten.
Daarnaast draai ik mijn eigen home assistant op een Intel nuc (dit kan evengoed op een raspberry pi, synology nas, …) waar ik alle integraties op host behalve velbus. Ook hier draait hacs met remote home assistant en zo haal ik alle velbus devices en entiteiten binnen. Ik had ook geprobeerd om hier, via de officiële velbus integratie, alles van velbus te laden maar dit werkt niet stabiel. Ik draai deze setup nu voor meer dan 6 maand en dit is uitermate stabiel. Ik geniet van alle voordelen van een eigen beheerde home assistant en van de signum trek ik me verder weinig aan aangezien alle logica ook draait op mijn servertje. Ik kan gerust helpen of wat documentatie hiervoor schrijven als er iemand wat aan heeft.
Het enige wat me echt mateloos stoort aan home assistant / velbus is dat mijn lichten altijd op 100% springen als ik ze via home assistant aanzet en niet op de laatst gekende brightness. Ook is 1% in home assistant feller dan 1% brightness in velbus. Hier erger ik me echt aan. De enige workaround dat ik nu toe gevonden heb, is niet om de lamp aan te zetten, maar een knop op mijn OLED schakelaar “virtueel” in te drukken. Zo mimic je een knop op de schakelaar en krijg je wel het gewenste resultaat. Maar dit is dus een omweg.
Anyway, moesten ze dit ook fixen… dat zou me blij maken ![]()
Hallo @s5zone, moest je hierrond inderdaad wat meer documntatie hebben hoe je dit gedaan hebt, dan zou ik dat super appreciëren.
Want ik begin er genoeg van te hebben om te wachten op Velbus. Het blijft een super domotica-systeem, maar ze zijn gewoon veel te traag in hun reacties. Dit is een markt die super snel evolueert.
Ik heb zonnepanelen geplaatst met een Eniris EMS erbij en een Solis omvormer.
Geen van beiden krijg ik geactiveerd in de Home Assistant van de Signum, dus mijn energiedashboard geeft me niets van nuttige informatie.
Enige reden : update nodig van Home Assistant naar minimaal 2025.8
Je mag dit hier zetten of doormailen naar krist@serve-it.be
Alvast bedankt.
Krist
Ondertussen heel wat verder gelezen en onderzocht en finaal een Home Assistant Green box besteld, waarop een native HA draait.
Nu vraag ik mij echter af wat nog de meerwaarde is van mijn Signum in de configuratie te laten staan ?
Als ik op mijn nieuwe HA Velbus configureer als integratie, dan heb ik toch ook onmiddellijk alles ?
Of zie ik dit te simpel ?
Hallo, sorry voor mij late reactie. Het is hier druk met twee jonge kindjes en werk. Anyway, here goes.
Antwoord op je eerste bericht:
Log in to your signum home assistant
Go to settings
Go to system
Go to Signum advanced mode
Enable it and add the following add-ons:
In HACS, search for Remote Home-Assistant and install it
Open code editor, select configuration.yaml and add the following part somewhere in your file. This is what I have and works in my environment. The HACS page for the integration allows for more configuration options:
remote_homeassistant:
instances: null
Save the file and restart home assistant
Go to your user profile
Select the Security tab
Create a new Long-lived access token and copy your personal access token. Give it a name, e.g. remote home-assistant and copy the token.
Log in to your main home assistant
Enable HACS
In HACS, search for Remote Home-Assistant and install it
Open configuration.yaml in your preferred method
add the following code block, this is what works for me:
remote_homeassistant:
instances:
- host: 10.0.0.125
port: 80
access_token: !secret remote_ha_access_token
entity_prefix: "RVB_"
load_components:
- light
- cover
A little explanation:
Save the file
Restart home assistant
Now you should have your devices from velbus in your other main home assistant.
Let me know if you encounter any issue. I can always assist you over teams/…
Antwoord op je tweede bericht:
Ja, dat was ook mijn plan, echter is de integratie met velbus verschillend op de signum dan de officiële velbus integratie op home assistant. Met de velbus krijg je alle devices/entities beschikbaar (soms moet je zelf een entity nog enablen omdat deze standaard disabled is). Met de officiële integratie kreeg ik vaak niet alle devices en entities. Ik heb hier vaak over gemailed met velbus en hun reactie was dat de velbus signum integratie veel beter werkt dan de officiële velbus integratie. Vaak had ik op mijn main assistant issues met de velbus integratie, o.a. lichten, schakelaars, covers die plots niet meer bestonden en op ‘Unavailable‘ status kwamen. Weken heb ik hier aan verspild en sinds ik nu remote home assistant draai, heb ik geen enkel probleem meer. Probeer zelf gerust en laat je bevindingen weten.
Met de combo main HA + remote home assistant op de signum heb je beste van beide werelden in mijn ogen.
Veel succes!
Hoi allemaal!
We wilden pas communiceren zodra we ook echt iets concreets konden delen — dankjewel voor het geduld.
We proberen de Home Assistant-versie op Signum doorgaans maximaal 4–6 maanden achter de officiële Home Assistant-releases te houden. Die marge hebben we nodig om te valideren dat:
Velbus-functionaliteit stabiel blijft werken,
updates geen regressies veroorzaken in bestaande installaties,
en alles netjes samen blijft lopen op de Signum-hardware.
Soms is een HA-update “plug & play”, soms vraagt dat meer test- en afwerkingswerk. In de afweging snelheid vs. stabiliteit kiezen we bij Signum bewust voor stabiliteit. Dat betekent helaas ook dat bepaalde (nieuwere) HA-integraties niet altijd meteen beschikbaar zijn op een oudere Signum-HA versie.
In 2025 hebben we veel engineeringcapaciteit ingezet om de Signum cloud robuuster en redundanter te maken. Waar we vroeger enkel één route gebruikten, is er nu extra redundantie toegevoegd zodat Signum automatisch de meest betrouwbare verbinding kan gebruiken via jouwSignumID.signum.velleman.cloud.
Dat werk was nodig om de kans op globale “single point of failure”-problemen sterk te verminderen, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de HA-update langer is blijven liggen dan we zelf wilden.
Intern wordt momenteel getest op Home Assistant 2025.12.4. Op dit moment kunnen we die nog niet vrijgeven omdat we nog een probleem zien bij het bedienen van bepaalde entiteiten.
Onze huidige planning (onder voorbehoud van testresultaten):
VMBSIG-20 / VMBSIG-21: uitrol richting eind januari 2026
VMBSIG-V1: richting maart 2026, omdat dit platform merkbaar minder geheugen heeft en dus een aparte, extra getunede build nodig heeft om stabiel te blijven draaien.
Zodra we groen licht hebben op stabiliteit, communiceren we ook een officiële release update hier op het forum.
Wil je altijd de nieuwste HA-versies en vind je “managed stability” minder belangrijk?
Dan is Home Assistant op eigen hardware het meest flexibel. Let op: de community Velbus plug-in wordt door vrijwilligers beheerd en niet door Velbus zelf, dus deze oplossing valt niet onder Velbus support. Maar uiteraard doet die het wel. Voor nieuwe modules moet je daar doorgaans iets langer wachten alvorens die geïntegreerd zijn.
Wil je maximale voorspelbaarheid/stabiliteit met de je Velbus installatie en moeten alle modules vanaf het eerste moment geïntegreerd zijn?
Dan is de Signum nog steeds de meest stabiele en gesupporteerde oplossing.
Beste van beide werelden:
Sommige gebruikers kiezen ervoor om hun eigen HA te koppelen “remote” aan Signum. Dat kan een goede oplossing zijn als je graag snel nieuwe HA-features gebruikt, maar toch je Velbus-bron stabiel via Signum wil laten lopen.
Tot slot, bedankt voor jullie feedback, we nemen die steeds ter harte en komen hierop terug met de officiële release zodra de laatste issues opgelost zijn.
Bedankt voor deze duidelijk uitleg! Het is een geruststelling dat er hier toch monitoring is en dat er een reden is waarom de laatste updates uitblijven.
bedankt alvast voor de info.