Utp als buskabel

Hallo,

Voor een bus kabel naar buiten te brengen(loods,garage,tuinhuis etc) gebruik ik UTP kabel voor buiten(zwarte mantel)…mag ik de paren als één geleider gebruiken( bv. Wit-blauwe/ blauw = zwarte bus draad)zodoende dus 4 geleiders te bekomen voor de bus OF moet ik van ieder paar één gebruiken of maakt dit niet veel uit?
Het parallel plaatsen van ieder paar had ik in gedachten voor de afstand te compenseren…
Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,
Steg

Mijn gevoel zegt dat het niet veel uit maakt.
2 geleiders samen nemen kan nooit kwaad denk ik.

Hoe lang is de afstand?

Stef

ik gebruik altijd voor mijn bekabeling UTP. Al verschillende installaties gedaan en nog nooit geen problemen mee gehad. Ik neem voor de voeding de aders dubbel, in mijn geval blauw met wit blauw en oranje met wit oranje. Het groene paar voor data en het bruine paar als reserve of om een schakelaar bij binnen te brengen van een potje verderop of terug.
Werkt maw perfect (en ik kan je zeggen dat ik geen kleine installatie heb momenteel)

als de afstand voldoende groot is, dan is een afsluitweerstand belangrijker dan dubbele draad. Voor de voeding ok maar zeker niet voor de data.

Ok ik denk dus voor de oplossing van Jeroen te gaan, dus voeding dubbel en één paar voor de data.
De afstanden kunnen soms wel oplopen tot een 50 tal meter…
Merci,
Grtn,
Stef

Nog een bijkomend vraagje,
Mag ik een bus kabel niet-aangesloten laten, ttz de uiteinden geïsoleerd en niet aangesloten?
De reden hiervoor is een reserve bus kabel voor in de toekomst bvb een weerstation aan te sluiten of een extra bewegingsmelder aan een achtergevel.
De desbetreffende eib kabel laat ik dan meestal vertrekken uit één of ander doosje van de dichtst bijzijnde busschakelaar.
Of mag ik die reserve kabel dan niet aansluiten?(en markeren op het plan van waar hij later afgetakt kan worden)

Merci voor jullie mening.
Grtn,
Stef

Dit mag, maar zie wel dat er geen vocht aan je kabel kan. Dit heb ik 1x meegemaakt met een kabel waar ook nog een weerstation aangesloten moest worden. Meet een beetje vocht was heel het systeem platgelegd.
Let wel op nadien als alles aangesloten is dat je je afsluitweerstanden correct instelt, maw op de langste uiteinden instellen met een minimum aan 2, maximum 3.

Jeroen,
Merci voor uw info! Was ik idd van plan om de kabel waterdicht te isoleren met een lijm krimpmof of krimpmuts.
Mvg,
Stef