Velbus + Dali

Bestaat de kans dat Velbus in de toekomst een Dali module op de markt brengt? Of is dit sowieso geen optie?

Mvg,
Ward

Ik wil me aansluiten bij deze vraag, biedt een hele extra waaier aan mogelijkheden.

Het is absoluut de bedoeling om DALI te integreren, maar een exacte timing is nog niet vastgelegd.

Kunnen we in het slechtste geval niet werken met een VMB4DC en een omvormer gebruiken die 1-10v omzet naar DALI? Volgens mij heeft OSRAM dit in het gamma

Or 16 X 10v > DMX

De vraag naar kwalitatieve led verlichting wordt dag op dag groter, die telkens beter gedimd kunnen worden,
dali is hier een goede oplossing voor, jammer dat velbus hiervoor nog geen prioriteit van gemaakt heeft, ik lees toch dat ik niet de enige ben naar de vraag.
1-10V heeft vele problemen in combinatie met verschillende led drivers qua vermogens, verschillende lichtsterktes.
Graag vraag ik even om dit puntje even op agenda te plaatsen bij jullie.
waarvoor dank

Beste,

We zijn nu toch al meer dan 20 maanden verder, daarom stel ik nogmaals de vraag
Wanneer de dali module gemaakt zal worden, de vraag stijgt, aanbod nihil, toch via velbus.
graag hieromtrent wat meer info.

Michael

Beste

Onze DALI koppel-module is momenteel in ontwikkeling, echter is er nog geen datum bekend wanneer deze beschikbaar is.

Met vriendelijke groeten

Beste,

Ben nieuw op het forum en begin eigenlijk nog maar mijn tweede installatie met velbus, toch direct mijn vuurdoop met een grote woning met relatief veel gevraagde mogelijkheden.
EĂ©n ervan is het DALI dimmen:
Heeft iemand ervaring om toch goede resultaten te bekomen voor DALI dimmen en velbus?
Ik veronderstel dus met de 0-10V of 1-10V dimmer en een converter naar DALI signaal.
Heeft iemand al dergelijke sturing gedaan en met welk materiaal? Of welke combinatie van materiaal.
Moet er dan ook nog een relais contact gestuurd worden in combinatie met de 0-10V dimmer om de lichten toch volledig uit te krijgen of is de 0-10V voldoende?

Moet namelijk enkele 3-f lichtrail aansturen die met DALI werken.

Andere mogelijkheid is eventueel een rail nemen die niet op dit systeem werkt…en dan een universele led dimmer (niko) gebruiken…

Beste dank voor een antwoord.
Mvg,
Stef

Wat zijn precies de voordelen van DALI?

Wat ons betreft gaat het er vooral over om klanten te helpen die DALI armaturen willen gebruiken, op zich is er qua functionaliteit niet veel verschil met bestaande Velbus functionaliteit.

Een algemeen voordeel van DALI is wel dat je geen compatibiliteitsproblemen hebt wat bv. dimmen betreft. Alles van DALI werkt op een voorspelbare en goed beheersbare manier. Terwijl bv. retrofit LED lampen dikwijls verschillend zijn wat soms problemen oplevert.

1 Like

De DALI Gateway (VMBDALI) staat op de 2020 prijslijst, aangeduid als “nieuw”, zonder prijs. Is deze al beschikbaar?

Wegens corona heeft deze wat vertraging opgelopen (een aantal componenten zijn moeilijk verkrijgbaar of vertraagd), maar deze zit voorlopig verder wel op track om tegen het einde van het jaar te koop te zijn.

Hoeveel lichtkringen zullen er met deze module kunnen aangestuurd worden. Is er al een technische fiche beschikbaar ? Nog steeds verwacht eind dit jaar? Voor ons belangrijk daar we starten begin volgend jaar met nieuwbouw. Mvg

Ik ben hier ook op aan het wachten. In onze nieuwbouw ligt de bekabeling voor DALI en Velbus reeds klaar. Velbus schakelaars en Dali Drivers zitten klaar. Velbus modules gaan er komende week in.
Ik ben op dit moment een Raspberry Pi met Dali Hat (Atxled) via Openhab2 aan het configureren om voorlopig de koppeling te maken. Anders zie ik niet direct hoe ik mijn schakelaars nu reeds zou kunnen gebruiken.
Ik heb een 45 tal individueel adresseerbare spots op een kleine 10 kringen.

Ik weet nog niet zeker om let Dali te werken. Eerst eens afwachten wat de prijs is.

1 Like

De VMBDALI, zoals de DALI gateway zal noemen, is momenteel in test bij ons. De ontwikkeling loopt verder maar we zullen helaas pas in de loop van volgend jaar kunnen uitleveren. Van zodra de module klaar is voor uitlevering zal dit gecommuniceerd worden via de Velbus nieuwsbrief, inclusief de technische details en specs.