Velbus installatie visualisatie maken

Stef,

Heb me dan toch een raspberry aangekocht. Helaas was er een defecte sdkaart meegeleverd. Dus nog niks kunnen testen op deze. Op de laptop ben ik er toch in geslaagd om de openremote op te roepen vanop afstand. Ook de server reageert op velbus. Maar nu, die twee nog samen laten werken…
Welke gegevens dien ik in te vullen in de configuratie op openremote.

Ik gebruik hier Domogik (open source) en het heeft goede velbus integratie omdat 1 van de actieve developers een velbus installatie heeft. Het is eigenlijk dankzij dit project dat ik velbus heb gekozen. Het draait hier op een rpi3 en heeft met domoweb een moderne web-ui (vb van mijn gelijkvloers). Daarnaast hebben ze een android app Domodroid die perfect doet wat het moet. Het importeert standaard alle knoppen en sensoren (vb) en je kan erin ook kaarten aanmaken waarop je je velbus-lichten etc legt (vb).

Het installeert zich goed op een rpi3 omdat hun installer geschreven is voor een debian systeem (en dus ook raspbian). Eens Domogik geinstalleerd, moet je de domogik-velbus plugin installeren en hierin je velbus apparaten toevoegen. Eens dat gedaan, design je je interface in domoweb en domodroid zoals je wilt. Zowel je velbus apparaten toevoegen als de interfaces designen is vanuit de omgevingen zelf, dus niet met (text) config files. De initiële opzet vereist dus een beetje linux kennis en mss wat configuratie, maar nergens programmeerwerk nodig.

Het mooie is dat ze ook een rest-interface leggen op al de (velbus) apparaten die je erin configureert wat het mogelijk maakt om het te integreren in andere producten/services (ik gebruik het met NodeRed en IFTTT).

PS: Toen ik merkte dat de velbus dimmers niet werkten in Domogik heb ik zelf met de developers de code aangepast zodat deze nu ondersteund worden. Dimmers tout-court werkte eigenlijk oorspronkelijk niet meer in domogik waardoor ik met verscheidene mensen van het team heb samengewerkt. Heel toffe ervaring; die mannen verdienen echt een pluim voor hun belangeloze inzet en bereidwilligheid.

Toen ik een jaar of 2 geleden plannen aan het maken was voor de verbouwing van mijn living, heb ik gezocht achter domotica projecten die integratie hadden met Velbus.
En ik vond toen alleen OpenRemote.
Daarom dat ik besloten had om zelf iets te maken. Wat uiteindelijk gelukt is en best wel plezant om te maken :wink:

Goed om te weten dat Domogik ook integratie heeft. Die had ik toen niet gevonden.

Stef

Hallo,
ik heb een vraagje over domogik. Heb jij problemen had met de domogik-velbus plugin te installeren?
Ik krijg steeds een foutmelding. Misschien weet jij een antwoord?

Merci alvast

heeft er mss iemand een img van een sd card waar dit alles al op geinstaleerd staat , ik ben zover geraakt dat ik velbus er op gekregen heb maar ik krijg geen modules op de bus te zien
of heeft er iemand een tuto ?

Groeten Joram

zonder foutmelding kan ik alleen maar gokken… maar ik herinner me wel dat je de ‘develop’ moet nemen als je domogik 0.5 gebruikt.
vb:
cd /opt/dmg
git clone https://github.com/Cereal2nd/domogik-plugin-velbus.git
git checkout develop
dmg_package -i /opt/dmg/domogik-plugin-velbus

Je moet je modules manueel toevoegen:
http://domogik-plugin-velbus.readthedocs.io/en/develop/velbus.html#plugin-configuration
vb een dimmer heeft bij mij:
channel 1
device 109

Mijn setup is verspreid over meerdere devices; dus heb helaas geen pasklare image bij de hand. Via IRC channel kan je bij domogik wel hulp krijgen…

het is gelukt om de velbus plugin te installeren. maar ik zit nog met een vraagje.
Als ik domogik opstart en inlog staat mijn plugin stopped, als ik dan klik op start dan lukt dit niet. Domogik is geïnstalleerd op een raspberry 3 en geconnecteerd via usb.

Geef eens de content van
cat /var/log/domogik/plugin_velbus.log

domogik-velbus ERROR error while opening velbus : /dev/ttyACM0. check if it is the good device or if you have the good permissions on it

dat is de melding dat ik krijg.

Hebt ge volgende stap uitgevoerd
http://domogik-plugin-velbus.readthedocs.io/en/develop/velbus.html#create-the-udev-rule
maw deze file:


gecopieerd naar /etc/udev/rules.d/ ?

hmmm, ja deze file zit er in

sudo apt install usbutils
lsusb
Geeft hier velleman terug, bij u ook?
cubox@cubox:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 10cf:0b1b Velleman Components, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

ja
Bus 001 Device 005: ID 10cf:0b1b Velleman Components, Inc.

lijkt dan een permissie-probleem, mss de andere dan de udev-oplossing (die blijkbaar niet werkt) proberen:

oke merci plugin alive

Ik heb nog een vraagje, als ik relais aan maak met een id nummer 11, 12 enzo volgens velbuslink. Kan ik de relais niet bedienen in domoweb. De relais en dimmers met id 01,02,03 tot 09 werken alles goed. De rest niet. Hoe komt dit?

Heb zelf 14 dimmers en 12 relais, geen problemen met hogere nummers hier… Zeggen de logs niks meer?

error request to set a level on a device, but the device is not known. address 24
error can not send MQ status, sensor not found

dat krijg ik terug als melding

Dat betekent dat hij het device niet vindt in je domogik configuratie. Geen fout gemaakt in de channel/device combinatie van die hogere devices?