Velbus integratie Apple HomeKit

Voor alle technische mensen: ik zou graag mijn bestaande velbus installatie kunnen bedienen met Apple HomeKit. Dit door middel van een raspberry, openhab2 en vermoedelijk ook een HomeBridge? Nu mijn kennis hier omtrent is nogal miniem, zeker om dit vanaf 0 zelf te moeten doen. Zijn er mensen die dit hebben gedaan, wat is het juiste stappenplan? Kan iemand mij voldoende inzicht geven om dit zelf te proberen?

Alvast bedankt
Vincent

1 Like

Ik heb zelf geen Apple HomeKit, maar wel OpenHab 3… op aanraden van Stuart (MDAR) heb ik een Odroid C4 gekocht… daar een OpenHab 3 install op gedaan en een Velserver-TCP install… je kunt ook nog NodeRed erop zetten (een goeie start is: HowTo setup an Odroid C2 with DietPi, openHAB2, Node-RED, VelServ and Velbus - YouTube) alleen gaat het daar om Openhab 2.0 … dus even wat kleine dingetjes veranderen…

Als je OpenHab daarna hebt draaien (en Velserv-tcp - GitHub - velbus/velbus-tcp-snap: Snap package for python-velbustcp) kun je de Bindings toevoegen voor Velbus en Apple HomeKit HomeKit Add-on - System Integrations | openHAB

Het enige wat ik nog niet gevonden heb… is hoe ik mijn “scene’s” die ik in Velbus heb 1:1 kan overnemen… zodat ik niet de individuele uitgangs kanalen in OpenHab heb… maar gewoon de druk toetsen… maar daar kom ik ook nog wel achter…

Take a look at the openHAB Items template file I included in the ODroid.
Towards the bottom, you’ll see Button Mimic per channel.

Just need to send them PRESSED to trigger the button.

Mapping to HomeKit / Alexa shouldn’t be too difficult.


Bekijk het openHAB Items-sjabloonbestand dat ik in de ODroid heb opgenomen.
Onderaan zie je Button Mimic per kanaal.

Je hoeft ze alleen maar PRESSED te sturen om de knop te activeren.

via Google

wait what? there’s an items template file? - I use GUI only… there’s a reason I work with Windows only :wink:

1 Like

You should have found the AAA_OH3_template.items file in the /etc/openhab/items folder

If it doesn’t have the button mimic section in it, let me know and I’ll post a link to an updated version.