Velbus module VMBRSUSB

Communicatiefout,
Beste Collegas,
Ik ben nieuw op deze forum en installateur.
Ik kreeg gisteren telefoon van mijn aannemer waar ik projecten voor doe. Ik heb in een project een 15 tal maanden geleden velbus geinstalleerd, dit heeft altijd perfect en nooit heb ik enige problemen gehad. Nu contacteerde hij mij gisteren om te zeggen dat de lichten niet meer werkte. De aardlek van 30mA was uitgevallen.Vandaag gezocht naar verlies maar niks gevonden. Nu vandaag langs geweest en mijn lus opnieuw proberen uitscannen maar deze vindt geen een schakelaar terug ik krijg bij het scannen direct melding van de communicatie. De schakelaars eens opengedaan en daar komt wel de lus overal toe van 12v. Ik heb de configuratiemodule eens vervangen maar ook geen beterschap. Ik zie wel dat er op enkele schakelaars de lampjes rx continu branden en bij enkele ze enkel pinken. Ik heb de bekabeling nog niet gecontroleerd maar dit lijkt me nu wel heel straf dat dit slecht contact zou hebben, mits het een duplex is en deze op twee verschillende lussen ligt. Maandag bel ik zowiezo naar velbus omdat mijn kennis mij in de steek laat. Zou dit misschien iets te maken hebben met de terminators?.

Dag Jonathan,

Dit kan verschillende redenen hebben. De meest voorkomende zijn:

  • bekabelingsprobleem: slecht contact (kan voorkomen na een tijd, wegens thermische spanning enz.), kortsluiting
  • probleem met de voeding (test de spanning eens op een paar modules, vooral de verste van de voeding)
  • inderdaad terminators (2 of 3 in de volledige installatie, zo ver mogelijk van elkaar)

Door blikseminslag, waterinsijpeling enz. kunnen er ook defecten ontstaan die dit kunnen veroorzaken.

Een goede manier om het probleem te vinden is om zoveel mogelijk delen van de bus los te koppelen en enkel een paar modules in de kast over te houden (wel opletten op de terminators, die moet je hersteken zodat je altijd 2 terminators in totaal hebt). Dit stuk proberen scannen. Lukt dat, dan stuk bijkoppelen, opnieuw scannen, enz. Lukt het niet, dan daar zoeken wat er fout kan zijn (zie boven). Zoals gezegd, wel je hoofd erbij houden en altijd de terminators aanpassen zodat er altijd 2 (of 3) in de volledige installatie gesloten zijn.