Velbus PIR-sensor combineren met schakelaar

In mijn huidige systeem wordt het terraslicht bediend met zowel de schakelaar als de PIR-sensor.

Wanneer de PIR-sensor geen beweging detecteert, schakelt hij het licht uit. Dit is vervelend wanneer we op het terras zitten.

Ik wil graag dat de PIR-sensor actief blijft wanneer we het terras niet gebruiken. Wanneer we op het terras zitten en het licht met de schakelaar aanzetten, wil ik dat de PIR-sensor het licht niet automatisch uitschakelt.

Ik heb zelf verschillende oplossingen geprobeerd, maar ik heb nog geen goede oplossing gevonden.

iemand kunnen hiermee helpen ?

alvast bedankt
Noman

is “External override” een oplossing??

bedankt voor antworden. dat kan , ik heb nog niet geprobeerd. als ik vandaag tijd vinden zal ik proberen mijn demokoffer.

ik laat je weten als opgelost is.

mvg

Noman

1 Like

Ik heb zelf een gerelateerde setup voor het toilet boven met de detector in de gang: Overdag, laat de detector gewoon nomraal zijn werk doen: beweging → Herstartbare timer voor de licht in de gang. ‘s nachts schiet mijn nachtprogramma in gang waar bij detectie, de licht in de badkamer aanmoet op gedimde stand. Echter, als je in de badkamer staat en je hebt de lichten aan gelegd via een schakelaar, en iemand loopt in de gang, dan worden mijn lichten gedimd en start een timer.

Ik heb de “override“ optie aangezet maar het lijkt niet veel te doen. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij maar ik heb ondertussen de setup afgelegd aagezien deze niet leek te werken :confused:

Hallo Dirk,

Mag ik het zo samenvatten:

a) PIR in de gang
b) Overdag : beweging = Herstartbare timer voor licht in gang, over welke actie spreek je dan?
c) Nacht : beweging = gedimde licht in de badkamer (omdat hier het toilet staat ? :blush: ?)

En nu komt het: Wanneer, tijdens de nacht, het licht in de badkamer al aan is dmv een schakelaar, iemand loopt in de gang, dan gaat het licht in de badkamer naar gedimde stand en dat wil je natuurlijk NIET !

Die “External override” kan je hiervoor niet gebruiken.
Volgens wat ik begrepen heb, belet die “external override” dat de PIR het licht uitschakelt wanneer het ingeschakeld werd dmv een schakelaar.
Trouwens die werkt ook enkel wanneer het licht dmv Actie 104 aangestuurd werd en die heb jij dus niet gebruikt omdat je met een dimmer zit.

Ik zou het zo proberen:
volledig WILDE gok,
maar je weet nooit hoe een koe een haas kan vangen… …

a) Met de schakelaar van de badkamer kanaal Motion 1 (LD) van de PIR vergrendelen (aktie 601) zo kan dit kanaal van de PIR niets meer doen

b) Met het licht van de badkamer kanaal Motion 1 (LD) van de PIR terug ontgrendelen (aktie 604) zodanig dat de PIR terug zijn ding kan doen. Héél belangrijk “Execute on initiator release” aanvinken want de PIR moet terug vrijgegeven worden wanneer het licht in de badkmaer UIT gaat

Héél belangrijk “Execute on initiator release” aanvinken want de PIR moet terug vrijgegeven worden wanneer het licht in de badkmaer UIT gaat.

Like I said: totaal geen garantie dat het werkt maar zo zou ik het althans proberen.

Good luck !