Velbus protocol over kort stuk klassieke kabels 1.5mm

Beste

Ik had graag een bestaande klassieke elektrische installatie uitgebreid met Velbus functionaliteit. Hiervoor zou ik in 1 ruimte enkele knoppen willen vervangen.

De knoppen zijn individueel bekabeld naar de kast (teleruptoren) en ik beschik dus achter iedere knop over 4x 1.5mm kabels naar de kast. Gezien het schilderwerk nog maar recent vernieuwd is had ik graag deze oude kabels gebruikt in plaats van twisted pair velbus-kabel te trekken door oude buizen. Hierbij dus mijn twee vragen:

  1. Kan ik velbus protocol over 4x1.5mm sturen? Afstand is zo’n 20m. De installatie is beperkt tot een kleine kast en deze knoppen. De draaddiameter is allesinds groot genoeg maar deze kabels zijn niet twisted pair. Volgens mij is Velbus, door de lage overdrachtsnelheid, robuust genoeg. Of zou de bus toch problemen geven?
  2. Indien af te raden, welke andere mogelijkheden zijn er? Een VMB7IN installeren in de kast en de knoppen op afstand gebruiken als input? Helaas zullen de LEDs in de knoppen dan niet werken. Andere opties?

Alvast heel erg bedankt!
Tom

Ik denk dat er niemand zal zijn die zal garanderen dat het werkt :wink: Dat gezegd zijnde, Velbus is een relatief trage canbus en dus zeer robuust. Ik heb een canbus al zien werken onder rare omstandigheden. Je zal zelf moeten proberen, vrees ik. Ideaal is het sowieso niet.

Zelf heb ik eens een ondergrondse ongebruikte kabel van 4x 4²+T tussen een magazijn en de woning. Deze was ongeveer 50m lang… geen problemen!

Dag Tom,

Je mag gerust 4 x 1,5mm² geleiders gebruiken.
Het enige waar je in dat geval moet voor opletten is interferentie. Wij raden een afgeschermde kabel aan, en twisted pairs, om redenen van interferentie. Als je ervoor zorgt dat er geen bron van interferentie in de nabijheid van je buskabels is, zal je geen problemen ondervinden.
Let er bv. op dat je geen stroomvoerende geleiders naar gasontladingslampen, frequentiesturingen, gedimde lichtkringen, enz. binnen de 20-30 cm van de Velbus bus legt. Ook in of nabij de kast ga je moeten opletten dat je er bijvoorbeeld geen kruist.

Bedankt iedereen! Ik zal het dan zo uitvoeren.

Tom,

Kan je even een status update geven ? Is dit al dan niet gelukt ?
Ik zit met een gelijkaardige situatie waar ik 3 sensoren (buiten detectors) bekabeld heb met 5G1,5 en we nu toch overwegen om velbus te plaatsen wou ik even polsen of dit al dan niet gelukt is over die 1,5mm2

Alvast bedankt,

Jeroen JVS-Technics

Dag Jeroen

Alles werd kort erna uitgevoerd en werkt zonder problemen! Ik denk dat het natuurlijk blijft afhangen van situatie tot situatie maar de bus is vrij robust.

Als Velbus zou kunnen lopen over PLC (powerline = netwerk over stroomkabel) dan gaat er ineens een enorme markt open voor Velbus. Ok, in concurrentie met al het draadloze geweld, maar veel robuuster.