Velbus, slimme meter, zonnepanelen en batterijen

behalve dat je dus voor MQTT een goed werkend netwerk nodig hebt… incl DNS, DHCP etc… en dat is lastig installeren en onderhouden…

@RCZ Ik volg je helemaal in het betrouwbaarheidsverhaal. Ik doe wat ik doe omdat ik geen betrouwbaarder alternatief kon bedenken en toch graag de functionaliteit wilde. En die levert geld op.

Ik heb net mijn eindfactuur elektriciteit gekregen voor afgelopen jaar (november 2021 - november 2022). We leven in een normale eengezinswoning mét een zwemspa (zwembad & Jacuzzi) én een EV die op de oprit staat te laden overdag of 's nachts als dat nodig is. Door de slimme meter en de oplossing hierboven beschreven: 27€ voor een heel jaar. Zevenentwintig euro.

En dus: het zou betrouwbaarder en goedkoper kunnen als de DSMRv5 zélf zijn data via MQTT kon sturen naar de wifi router die standaard beschikt over een MQTT broker. Allemaal niet zo moeilijk, maar de markt wil dat niet. Dat is geen beleid maar winstbejag dat tot consumptie, CO2 en milieuvervuiling leidt.

toevallig deze topic gevonden omdat ik via slimme meter en info zonnepanelen mijn toestellen zou willen sturn via API’s. ik kan dus besluiten dat dit niet te doen is omdat fabrikanten het vertikken om hun API’s open te zetten of dat toestellen dit niet aankunnen. Heb ook EV en zou maximum vermogen willen instellen dat deze moet laden, lukt dus niet (Cenenergy). zou verwarming willen aansturen dat als er zon is in de winter ze temperatuur verhoogt, lukt dus niet (Vaillant)
het blijft wat prutsen in de marge en onze toestellen zijn helemaal niet voorzien op slim gebruik, wat fabrikanten ook beweren

Hi,
Voor het aansturen van Vaillant gebruik ik een python script gebaseerd op:

Deze python script communiceert met Openhab (3.4) via “from openhab import OpenHAB” module

Hiermee stuur ik de thermostaat stand (dag/nacht en gewenste temperatuur).

Meestal werkt dit wel redelijk, maar het groot min punt is dat de communicatie verloopt via de servers van Vaillant, en die liggen er nogal regelmatig uit.

De EV aansturing van mijn SMA EV charger gebeurt dan weer via het netbeheer van deze charger. Probleem is hier dat charge wijzigingen zeer traag moeten doorgegeven worden ( 1x per 10min). Anders gaat de EV wagen (Volvo XC.0) of de laadpaal in alarm.

Je besluit is alvast correct::het blijft wat prutsen in de marge en onze toestellen zijn helemaal niet voorzien op slim gebruik, wat fabrikanten ook beweren

hallo
bedankt voor reactie. Doe je dit al lang? Want als ik Vaillant contacteer willen ze hun API niet openstellen voor klanten, enkel installateurs zouden dit kunnen.
Desnoods vraag ik eens opnieuw. Zou ook mijn bedoeling zijn om via python temperatuur in te stellen, warm water te verwarmen indien veel zonne-energie, …
ps : heb wel Vaillant warmtepomp Flexotherm

Ik maak gebruik van dezelfde login (account & paswoord) die gebruikt wordt om de internetmodule VR920 en de Android Multimatic app te configureren. Hier is de Vaillant aroTherm geïnstalleerd. Er wordt geen rechtstreeks gebruik gemaakt van de Vaillant API, want daar krijg ik ook geen toegang toe.

Juist :slight_smile:

Het is niet alleen jou Volvo die in de stress gaat als je te onnozel gaat doen met de lader. Mijn Peugeot e-208 geeft het ook op als het de spuigaten uitloopt.

Ik zie geen problemen optreden met het om de 10 seconden aanpassen van de stroomsetting via de pilot. Maar wel als het laden gestopt en herstart wordt en dat iets sneller gebeurt dan wat de auto kan verdragen. Wat hij exact kan verdragen weet ik nog niet. Maar een paar keer om de 10 minuten van idee veranderen is te snel.

IK gebruik hiervoor ebusdeamon. Dit zorgt er voor dat elke controller op de bus beschikbaar wordt via mqtt. Dit werkt via een eenvoudige interface die rs232 omzet naar ebus. k Moet hier nig steeds een printje voor maken omdat het nu reeds een jaar opgebouwd zit op n gaatjesbord. De deamon zelf heeft ondersteuning voor home assistant/openhab en van daaruit is het dan grenzeloos.

Elke controller op de bus” is dat ebus naar MQTT?

Ik wil niet direct VELBUS controllers via MQTT aan kunnen sturen, security, maar wel energiemeters uitlezen met MQTT.

klopt, enkel de controllers op de ebus dus bv. de warmtepomp, thermostaat, extra in/out modules. Ikzelf zat te denken om de overschot van zonne energiebte bufferen in de boiler. Dit is standaard zoiezo al met een extra ingang op dz warmtepomp. Is de boiler dan op temperatuur dan zorgt het systeem er voor, zolang deze ingang hoog blijft,dat het buffervat wordt bijgewarmt tot setpunt +10grK. Mooi in het voor en najaar, maar in dz zomee minder nuttig. Dus mijn bedoeling hier is om dan de gewenste wateetemp van de boiler omhoog te drijven. Ik heb gemerkt dat dir mijn grootste verbruik is. Verder is het de bedoeling om het systeem van koeling meer te controleren en/of mijn thermostaten te laten omschakelen wanneer nodig waar het nu nog manueel is met als gevolg dat ee hekozld wordt bij warmtevraag of vice versa bij de automatische koelmodus omschakeling.

let wel, ik spreek hier over ebus en niet eebus, dit durft wel eens voor verwarring te zorgen :wink: