Velbus, slimme meter, zonnepanelen en batterijen

Ik heb Velbus en Zonnepanelen.
Ik heb twee zekeringkasten in verschillende delen van het huis.
Op één zekeringkast is de slimme meter aangesloten.
Op de andere zekeringkast staat de omvormer van de zonnepanelen.
Tussen beide kasten ligt geen datakabel.
Tussen beide kasten ligt er wél een EIB kabel waar Velbus op zit.

Als ik een batterij wil installeren om mijn zelfverbruik te verbeteren gaan installateurs extra stroommeters plaatsen bij de ene zekeringkast en willen ze een dataverbinding naar de omvormer of de batterijlader bij de andere zekeringkast.

Ik begrijp dat hiermee standaard kits gebruikt kunnen worden. Maar het blijft wel zo dat:

  1. De slimme meter al meet wat terug naar het net gaat en dit beschikbaar is op P1/S1 poorten.
  2. Velbus een soort datalink is

Nu de vragen:

  1. Zit er iets in de plannen om Velbus direct gebruik te laten maken van wat op P1 / S1 van een slimme meter beschikbaar is?
  2. Kan ik Velbus gebruiken om bij stroomoverschot toestellen zoals een wasmachine, een droogkast, een batterijlader aan te sturen en dan bv. te laten starten?
  3. Is het nu of in de toekomst mogelijk om de EIB kabel waar Velbus (CANbus) op loopt tegelijk te gebruiken voor data overdracht?
1 Like

Hallo,

Het is nogal lastig om juist te antwoorden, maar ik zal een poging doen.

De poorten van de slimme meter kan je zelf uitlezen. Of Velbus daar specifiek een module voor zal ontwikkelen zal je hen zelf moeten vragen.
Maar je kan dit nu al uitlezen en koppelen aan OpenHAB of een ander domotica systeem.

En ivm het schakelen van toestellen als je stroom teveel hebt, dat is niet eenvoudig. Ja, je kan een stopcontact schakelen maar je wasmachine/droogkast/… zal het niet leuk vinden om zomaar in en terug uit geschakeld worden.

Mij lijkt de toekomst eerder te liggen dat alle toestellen gaan ‘babbelen’ met elkaar via een standard, liefst draadloos protocol. Zo kan je wasmachine bij genoeg stroom het water opwarmen en het opwarmen ‘on hold’ zetten als er een wolk voorbij komt.
Zet er nog een batterij naast en je snapt dat het wat ingewikkelder wordt dan zomaar een stopcontact schakelen.
Je hebt dan ‘echte’ intelligentie nodig en verbruikers (en eventueel) een batterij die je kan sturen en niet zomaar uit en terug inschakelen.

Dit gaat dus verder dan wat Velbus ooit kan/zal kunnen bieden.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat je met een aantal eenvoudige ingrepen zelf al iets kan sturen.
Maar dan zou ik dat niet via Velbus doen maar via een domotica platform. Dan heb je veel meer mogelijkheden.

En je EIB kabel delen zal niet lukken. Deze is volledig ‘ingepalmd’ door Velbus.

Stef

Dank je wel, Stef,

Je hebt Velbus geklopt in snelheid om te antwoorden. Proficiat :slight_smile:.

Ik ben het eens met alles wat je schreef. Ik wil ook graag horen van Velbus zelf wat eventuele plannen zijn.Om te zien hoe ver ik met Velbus kan springen.

Ik stel de vraag via het forum zodat anderen ook van het antwoord zouden kunnen genieten.

Ik ben een voorstander van eenvoud. Geen dertig systemen in mijn huis. Ik verwacht dat Velbus zal reageren met Signum en/of IFTTT plannen. En me misschien ook compleet gaan verrassen.

De EIB kabel is inderdaad helemaal voor Velbus gebruikt. Ik kan twee manieren bedenken om de kabel te delen.

  1. Velbus voorziet een eigen data interface. Zeg nooit “Nooit”, daarom stel ik de vraag. Van een negatief antwoord zal ik evenwel niet schrikken of er enorm door teleurgesteld zijn.
  2. De kabel “hacken” met modulatie, in de geest van VDSL of Powerline.

Ik héb echter al een powerline werkend, een Devolo Magic. Die kan mijn data transfert probleem dus ook helpen oplossen. Wellicht is dat een betere oplossing dan de EIB kabel “hacken”.

Maar ja, ik blijf nieuwsgierig, aard van het beestje. My mission in life: push the envelope. En ik voel me vooral ook dom dat ik de installateur van de tweede kast niet toegelaten heb een paar UTPtjes te trekken tussen de kasten.

Nogmaals bedankt om mee te helpen denken.

Stef, kan je een hint geven hoe de poorten van een slimme meter te koppelen met OH3 ?

Met het uitlezen van een digitale meter heb ik geen ervaring omdat ik er nog geen heb :slight_smile:

Je kan eens kijken op https://www.zonstraal.be/forum/ en zoeken op uitlezen digitale meter.
En specifiek voor openhab: https://www.openhab.org/addons/bindings/dsmr/

Wil je echt lui zijn: https://www.homewizard.nl/shop/energy/homewizard-wi-fi-p1-meter
En ik dacht dat die een API had zodat je die data in een domotica platform kan inlezen, maar ik vind die info zo direct niet terug.

In theorie gebruikt Velbus een CAN bus.
Als je dus 2 CAN compatibele devices hebt (PI met juiste hardware), zou je die over dezelfde bus kunnen laten babbelen als Velbus.
Je moet alleen zien dat je niet per ongeluk Velbus messages verstuurt en ontvangt. Dus zeker niet-gebruikte adressen gebruiken!

Stef

1 Like

Fluvius digitale meter P1-poort is uit te lezen via de OH-DSMR binding. Zie instellingen hieronder. Wel een P1/USB kabeltje nodig.
Zelf gebruik ik OH3 nu voor de integratie van o.a. digitale meter, zonnepanelen, velbus, fritzbox, zwave, modbus, velux ramen.
Stef, voor de vebus gebruik ik nu de OH3 velbus binding ipv Uw verlserver interface, welke ik gebruikte voor OH2.

@fransC van mij moet je ‘mijn’ velserver niet gebruiken hoor, integendeel, minder klachten die ik moet beantwoorden :wink:
Maar toen in de goeie ouwe tijd was er nog geen officiële OH binding en was het een leuk hobby projectje :slight_smile:

Stef

1 Like

Voor het inlezen van de slimme meter zijn er verschillende oplossingen. De P1 poort kan simpelweg met een RS232 omzetter ingelezen worden (kabeltje kan bv besteld worden bij de Chinese groothandel in allerlei, zoeken op slimme meter kabel P1, zo’n 8€).
In jouw geval zou ik voor een andere oplossing gaan bv. de meter verbinden dmv een ESP8266 en dan draadloos een virtuele seriele poort maken met bv esp-link. Schema’tjes hoe je de esp aansluit op je meter zijn er in overvloed te vinden. Er zijn ook verschillende projecten te vinden waarin ze bv de P1 interface omzetten naar MQTT of zoals bij domoticz de esp-p1 interface rechtstreeks kunnen benaderen, dit kan in openhab (voorlopig) nog niet.
Via bv. openhab kan je dan verder gaan naar homelink (om er maar 1 te noemen), dit is compatibel met bosch-neff-siemens om dan je toestellen aan te sturen (ikzelf bezit enkel maar ovens met wifi controle dus een beetje onnuttig om daar m’n “zonne” energie in te steken, ik kan niet pizza’s blijven bakken).
Persoonlijk ben ik nu aan het bekijken om m’n warmtepomp te sturen bij overschot aan energie. Bij Vaillant zit een voorrangscontact dat er voor zorgt dat de boiler een extra lading krijgt of m’n buffervat opwarmt. Het buffervat verhaal is dan weer niet geldig in de zomer gezien dit dan gebruikt wordt voor mijn koeling. Als extra wil ik een weerstand steken in m’n boiler om deze het overschot te laten opwerken en de boiler te stoken naar bv. 95graden (zonneboiler was beter geweest, maar telde te weinig mee in het EPB verhaal).
Verder staat er nog een kleinere accu op het programma om enkel mijn domotica te voeden en te laden dmv overschot. Alles bij elkaar dit het verbruik van de domo installatie toch al snel naar een kleine 90w (met alle toeters en bellen wel te verstaan).
Ik hoop dat ik je zo op wat ideeën gebracht heb :slight_smile:

Dit is een vraag voor VEL345.
Velbus is een CANbus. Veel thuisbatterijen en omvormers babbelen ook CANbus. Is het dan veilig om de EIB kabel voor de VELBUS te delen met CANbus communicatie van die apparaten?

CANbus is een protocol… de physical layer is niet noodzakelijk dezelfde, dus ik wil zeker niet comm modules roosteren… vandaar de vraag.

Ondertussen heb ik geleerd dat er stroommeters zijn die je op het ethernet netwerk kan prikken, dus mijn probleem is al opgelost. Ik heb een switch in de meterkast en een PLC op de switch (hier is PLC = PowerLine). Dus gewoon bij de omvormer een PLC ontvanger zetten en klaar is Cees. Een kabel is natuurlijk betrouwbaarder. Dus mijn vraag voor dubbel gebruik van de EIB kabel blijft overeind.

Het is nog ingewikkelder en frustrerender geworden… ik heb nu een EV gekocht en wil die enkel op zonnestroom laden. Daar gaan we weer met de aparte metertjes die bijgezet moeten worden, straks zit mijn meterkast er vol mee. Ipv de slimme meter te gebruiken. Zelfs onze eigen Smappee wil er niet aan en wil de kast vol stoppen met eigen metertjes…wat een onzin allemaal.

Nu mijn nieuwe vraag: de makkelijke oplossing is de lader van de auto gewoon op een geschakeld stopcontact zetten. Peugeot vertelt mij dat de auto daar tegen kan, maar de in-kabel-doos (de lader) wel eens vroegtijdig zou kunnen sterven.

Dé oplossing is natuurlijk de PWM van de pilot sturen met… Velbus :slight_smile: en daar gaan we weer… iedereen heeft zijn eigen oplossing, je moet weer je huis vol kabels en bijkomende toestellen plaatsen. Iemand deze al gekraakt?

Voorlopig zie ik de beste integratie bij SMA of Fronius. Dan moet ik de Omnik vervangen. Gaat ook natuurlijk.

Heeft iemand al eens gewerkt met een open EVSE lader met emonPI? Dat lijkt precies te doen waar ik naar zoek. Alleen niet de connectie met de P1 poort. Maar de emonPI is gebaseerd op een Arduino kit, dus je zou kunnen de python code van “Jensd” er in zetten. Data lezen van de P1 poort op de Belgische digitale elektriciteitsmeter | Jensd's I/O buffer

Voor Velbus ligt hier toch een mooie mogelijkheid om de P1 poort te lezen met de Signum en MQTT te gebruiken via wifi om een OpenEVSE aan te sturen. Dit heeft een flink voordeel t.o.v. bv Smappee dat proprietary is, zijn eigen CTs en kabels nodig heeft, niet eens kan werken met wifi en je aan een cloud abo vast zet. Onaantrekkelijk.

Ik ben er uit denk ik. Ik heb ook al jaren een Synology NAS. Daar ga ik Home Assistant of zo met MQTT op draaien.

Op Github vind je van alles. Bv. GitHub - jbouwh/omnikdatalogger: Datalogger for Omnik solar power inverters with DSMR integration and output to Home Assistant, PVOUTPUT, InfluxDB and MQTT

Het is dan niet kant-en-klaar. Het wordt hobbyen. De P1 poort kan worden uitgelezen als MQTT client. De Omniksol kan ook zo uitgelezen worden. En voor de OpenEVSE kan je laadstroom bepalen met MQTT.

Als ik dan toch bezig ben met hobbyen kan ik batterijen met batterijlader ook zelf maken en zo koppelen… maar dan eerst met pensioen gaan zodat ik tijd heb om dat allemaal te doen :smile:

Ondertussen zijn we al een beetje later en heb ik mijn oplossing. Zonder Velbus.

Het Nederlandse bedrijf “Smart Gateways” verkoopt een klein bakje dat je rechtstreeks aan de P1 poort kan hangen. Het dingetje kost 30€, je prikt hem in de P1 poort, configureert WiFi en MQTT en klaar. Geen voeding nodig. Het dingetje leest de meter uit en zet de resultaten weg als MQTT topics.

Mijn NAS (Network Attached Server) is een Synology DS220+, Docker capable. In een Docker container draai ik nu een Mosquitto broker die alles ontvangt van het bakje dat aan de slimme meter hangt.

Nu nog op mijn laptop, straks in een eigen Docker Container op de NAS, draait mijn Python programma dat de data van de slimme meter uitleest en omrekent naar iets wat de OpenEVSE batterijlader kan gebruiken om de laadstroom te moduleren. Het programma publiceert naar MQTT en de OpenEVSE pakt dan van MQTT die berekende waarde.

Het werkt nu al drie weken prima. De auto wordt geladen met overschot van de zonnepanelen. Ipv aan Fluvius te geven gaat het in de auto. De auto zit dan ook bij dit weer de hele tijd op 80%, de maximum lading die is ingesteld.

Het percentage “eigen stroomverbruik” gaat daarmee goed de hoogte in. We doen zo goed als alle verplaatsingen met de batterij auto. De hybride diesel staat stof te vangen op de oprit. En gaat er alleen van af als we echt ver moeten ( > 100 km), dus bijna nooit. De prijzen aan de pomp deren ons niet langer.

Bij goed weer maakt de PV installatie 4,6 kWh (5kVA) van 9:00 tot 16:00. Stroom is beschikbaar van 7:30 tot 19:30, goed voor 50kWh per dag. Ik krijg dat niet op. Zelfs met de zwemspa én de auto.

Beste,

@pdhoogh , blij te horen dat je een oplossing hebt gevonden, en wil delen met andere forum leden.

Maar, om al onze klanten een stabiele oplossing te kunnen bieden, kiezen we ervoor met Velbus om met een aparte meter(s) de data in te lezen op onze VMB7IN module.

Nog niet alle klanten hebben namelijk al een digitale meter. En door gebruik te maken van eigen hardware, kunnen we garanderen dat de dataoverdracht van het verbruik gegarandeerd blijft.

Het is namelijk zeer belangrijk om (bijvoorbeeld bij berekening van het capaciteitstarief), het verbruik onmiddellijk in kaart te brengen met de actuele data. Het uitlezen via de P1 poort maakt meestal gebruik van tussenliggende stappen, waar Velbus geen volledige controle over heeft. We kunnen de stabiliteit van het systeem met een P1 poort niet garanderen.

Eenmaal het verbruik ingelezen wordt op het Velbus systeem, kan dit (door middel van alarmen) gebruikt worden om verbruikers in- en uit te schakelen.

Bijhorend onderstaand schema geeft weer welke mogelijkheden het Velbus systeem kan bieden.

De EIB-kabel waar Velbus op zit, laat niet toe deze ook te gebruiken voor andere data overdracht, buiten Velbus-communicatie.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

1 Like

home-assistant heeft ene mooi energy dashboard, dit integreert met de slimme meter en met velbus.

wat ik hier thuis ermee doe:
1- zwembad verwarming draait puur op de overschot van de zonnepanelen, snelheid van de pomp en de warmtepomp wordt bepaald aan de hand van de overschot (gemeten via de digitale meter)
2- wasmachine en droogkast kunnen niet samen draaien, dit door gebruik te make van van een vmb7in met kwh meters en vmb4ryno relais
3- de druppeldarm van de planten start enkel op als er meer dan 1 dag overproductie is, en die dag zelf er nog minimaal een overproductie van 700 watt is. Indien dit het geval is zal de druppeldarm starten, dit voor een totaal van maximaal 1u/per 2 dagen

er zijn nog 100den andere dingen mogelijk, maar ze moeten doenbaar zijn en haalbarr

de installateur wil bij mij een Fronius slimme meter plaatsen icm een Fronius Symo omdat we aan 3 fase vast zitten… de communicatie tussen de inverter en meter is op basis van ModBus

die gegevens gaan bij mij zo OpenHab in … waarmee ik idd bijv de water heaters kan schakelen die weer achter Velbus hangen…

overigens hebben sommige inverters een gesloten systeem hiervoor en kunnen zelfs “slimme” waterheaters ermee communiceren… Fronius Ohmpilot

En dat probeer ik dus te vermijden: gesloten “proprietary” oplossingen waarmee je aan een constructeur vast zit en niet zeker weet wat je aan het meten bent t.o. wat de slimme meter gebruikt om te factureren.

@VEL450 : Mooi schema, maar volgens mij toch lastig want ik kan niet de wasmachine of de zwemspa starten door stroom op het stopcontact te zetten.

We hebben oplossingen nodig die gesofisticeerder zijn. Ik heb een hybride inverter van SolarEdge die - met zijn eigen proprietary energiemeter - het laden / ontladen van thuisbatterijen en de EV kan coördineren en het verbruik daarvoor continu kan bijstellen zodat import/export nul blijft zolang dat kan. Dat is een begin. Hetzelfde moeten we kunnen doen met de verwarming van het zwembad, de wasmachine, de vaatwasser… terwijl dat die allemaal gewoon in het stopcontact blijven zonder relais.

Helaas wordt hier weinig met standaarden gewerkt en zegt iedereen dat ze anders de werking niet kunnen garanderen. Dat is onwil. Het kan perfect.

Mijn oplossing werkt met de MQTT standaard. Mijn Python code draait intussen op de NAS zonder problemen, uiterst betrouwbaar. En ik meet de waarde waar ook mee gefactureerd wordt. En niet een andere afwijkende waarde. Dat is de toekomst.

zoals je aangeeft - wat aardig lijkt op een gesloten proprietary systeem…

een python script op een NAS lijkt een goeie oplossing, maar voor bedrijven een grote nachtmerrie want je points of failure nemen logischerwijs toe… wie gaat die NAS ondersteunen? wie gaat de disken in de NAS ondersteunen, wie het netwerk, DNS, DHCP etc… - hoe ga je dat doen met de helpdesk als iemand die hier echt geen verstand van heeft gaat bellen omdat het niet werkt? daarom zijn er gesloten systemen omdat de fabrikant hier controle op kan uitoefenen en dus ook support kan leveren.

het kan allemaal perfect idd… en jouw oplossing werkt met de MQTT standaard, maar er zijn nog veeeeeel meer standaarden waarvan fabrikanten zeggen, “dat vinden wij beter, want abc”

maar als jij je wasmachine wil schakelen, waarom zou je dan het stopcontact moeten schakelen? waarom zou je geen bericht aan je wasmachine kunnen sturen om te starten - of dat je wasmachine zelf de status van de solar in de gaten houdt en start bij een bepaalde waarde? waarom zou je je spa geen opdracht kunnen geven om het water x graden te maken en af te koelen (of op te warmen afhankelijk waar je woont) op andere tijden?
en zo zou je ook je electra verbruik direct van de leverancier moeten kunnen opvragen met een API call… het zit er bij ons al in, want onze app van de leverancier geeft elke dag mijn verbruik al aan…

@RCZ zei: “een python script op een NAS lijkt een goeie oplossing, maar voor bedrijven een grote nachtmerrie want je points of failure nemen logischerwijs toe… wie gaat die NAS ondersteunen? wie gaat de disken in de NAS ondersteunen, wie het netwerk, DNS, DHCP etc… - hoe ga je dat doen met de helpdesk als iemand die hier echt geen verstand van heeft gaat bellen omdat het niet werkt? daarom zijn er gesloten systemen omdat de fabrikant hier controle op kan uitoefenen en dus ook support kan leveren.”

Inderdaad en uiteraard allemaal volledig terechte opmerkingen. Al die NAS soft is nodig omdat fabrikanten zich niet aan een standaard willen houden. Als die nu eens standaard MQTT zouden gebruiken is het maar een kwestie van een subscription te maken en klaar.

@RCZ zei: "het kan allemaal perfect idd… en jouw oplossing werkt met de MQTT standaard, maar er zijn nog veeeeeel meer standaarden waarvan fabrikanten zeggen, “dat vinden wij beter, want abc
… en dus zijn we weer eens vertrokken voor een gelijkaardig verhaal als dat van de videoformaten. Uiteindelijk wint de goedkoopste altijd, kwaliteit speelt geen rol. VHS was de slechtste en werd de standaard want de goedkoopste. Daarom maakten de fabrikanten daarna een akkoord rond CD en die is nu nog steeds de standaard, ondanks de vele pogingen voor een betere kwaliteit met super-CD, DVD enz… de enige die CD wegdrukt is de nóg goedkopere standaard: mp3. We leren niet bij.

@RCZ zei: “maar als jij je wasmachine wil schakelen, waarom zou je dan het stopcontact moeten schakelen? waarom zou je geen bericht aan je wasmachine kunnen sturen om te starten - of dat je wasmachine zelf de status van de solar in de gaten houdt en start bij een bepaalde waarde?

Omdat mijn wasmachine niet kapot is en geen MQTT kan… en als ik die wil vervangen dan doet die EEBUS en dat is dan weer geen MQTT. Bosch, Siemens etc… zetten koppig door met EEBUS omdat ze er geld mee willen verdienen, het reslutaat is dat EEBUS zo een beetje dood in het water ligt en geen enkele open omgeving aan EEBUS wil. Een op afstand bediend schakelaarindrukarmpje werkt ook niet: touch toetsen.

@RCZ zei: " waarom zou je je spa geen opdracht kunnen geven om het water x graden te maken en af te koelen (of op te warmen afhankelijk waar je woont) op andere tijden?"

Omdat mijn spa dat niet kan. Het regelsysteem via Wifi kost honderden euro en wordt daarom bijna nooit verkocht. En… het is proprietary prorocol, zelfs geen EEBUS.

@RCZ zei: “en zo zou je ook je electra verbruik direct van de leverancier moeten kunnen opvragen met een API call… het zit er bij ons al in, want onze app van de leverancier geeft elke dag mijn verbruik al aan…

Het zou nuttig zijn als de DSMRv5 rechtstreeks MQTT kon… dat is mijn hele verhaal, iedereen wil zijn eigen protocolletje zodat apparaten elkaar niet begrijpen. Dat is mijn hele betoog hier. We missen als samenleving een enorme opportuniteit omdat de fabrikanten te inhalig zijn en de politiek niks op wil leggen.

Ik moet daarom mijn eerdere uitspraak verhelderen: “Mijn oplossing werkt met de MQTT standaard. Mijn Python code draait intussen op de NAS zonder problemen, uiterst betrouwbaar. En ik meet de waarde waar ook mee gefactureerd wordt. En niet een andere afwijkende waarde. Dat is de toekomst.

De toekomst is niet dat we een NAS en programmeurstalent modig hebben, de toekomst is het volgen van een standaard. En mijn oplossing toont aan dat MQTT voldoet en betrouwbaar is.