VelbusLink 10.1.0.0

Na de update van de nieuwe velbuslink krijg ik de volgende melding als ik rechtermuisknop/configure doe op een input module… Zijn er nog die dit probleem hebben?

Ja, hier ook van dat.

Beste

Bedankt voor de fout te melden, wij lossen dit zo snel mogelijk op.

Met vriendelijke groeten

Beste

De nieuwe versie is beschikbaar en is te vinden via https://www.velbus.eu/downloads/velbus/velbuslink/velbuslink-latest.exe

Met vriendelijke groeten

Bedankt voor de snelle update! Het werkt weer :slight_smile:

En ook van hier uit bevestiging van de fix.

Goede morgen,

Ik heb na de update van de Velbus software, problemen met een 5-tal drukknoppen die niet meer bereikbaar zijn voor de software. Bij het opzetten van de USB connectie krijg ik een foutmelding dat er een storing op de voeding of op mijn bus zit. Ik heb de spanning eens op en af gezet in de hoop dat het probleem zou weggaan maar dit geeft me niet het gewenste resultaat.

Deze 5 drukknoppen werken nochtans perfect volgens het programma dat ik geschreven heb…

Kan het zijn dat dit ook nog een probleem is in de velbuslink software?

Groeten,
Wannes

De kans dat modules niet meer gescand kunnen worden door een VelbusLink update is zeer klein, Naar welke versie heb je geüpdatet en welk type module wordt niet meer gevonden?

Ik had Velbuslink 10.0.0.7 geïnstalleerd staan en de modules die niet gevonden worden zijn de VNB2PBN-R (4 st van de 11 st) en de VMB6PN (1st)

Ik heb de software vervangen door de meest recente versie en het probleem blijft aanwezig.

Het is vooral vreemd dat de bediening wel perfect blijft werken …

Zitten de niet gevonden modules op eenzelfde stuk van de bus?
Waar zitten de terminators in je systeem?
Scannen genereert wel een stuk meer verkeer op de bus, dus als er een busprobleem is, kan het wel zijn dat gewone bedieningen werken maar dat bij gebruik van VelbusLink er problemen opduiken.
Ook zeker eens de USB-kabel uittrekken en weer inpluggen, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.

De niet gevonden modules zaten op eenzelfde stuk van de bus.
De Terminators zitten niet op het deel van de bus waar het probleem zich voort doet.

Nu merk ik, door opnieuw te scannen dat er geen enkele module meer bereikbaar is, hoewel ik in de log verkeer zie van de bedieningen.

De installatie heeft steeds feilloos gewerkt met velbuslink 9, trouwens.
Kan ik niet gewoon downgraden naar deze versie?

Beste

Dat kan, deze vindt u hier; https://www.velbus.eu/downloads/velbus/velbuslink/velbuslink-9.86.0.8.exe

Kan je laten weten indien het wél zou werken met deze versie?

Met vriendelijke groeten

Een downgrade is geen oplossing. Ik heb ook de bekabeling nagetrokken en alles lijkt perfect in orde te zijn.

Ik begin stilletjes aan te denken dat de USB module is dat problemen geeft.
hebben jullie hier al eerder problemen mee gehad?

Het is zeldzaam dat de USB module defect gaat maar is ook niet uit te sluiten. Probeer in ieder geval eerst om zowel de USB-kabel als de velbus voeding los te koppelen, ook VelbusLink afsluiten, 10 seconden wachten, dan terug aansluiten en proberen scannen.
Je kan ook enkel de buskabel die eerst problemen opleverde eens loskoppelen en de rest van de installatie proberen scannen. Of zelfs zoveel mogelijk loskoppelen (wel minimum 2 modules overhouden, 1 enkele module werkt niet) en dan eens scannen, als dat lukt geleidelijk terug bijkoppelen en zien wanneer het probleem begint.
Als je denkt dat je USB-module het probleem is dan kan je die terugsturen voor nazicht (via je aankoopkanaal).

Ok, zal ik proberen

Als ik er verder over nadenk zit de USB module net op het deel van de bedieningen die het eerste een foutmelding gaven. (de USB module zit op het einde van die bus.)

Ik heb de USB kabel losgekoppeld en met velbuslink 9 kan ik opnieuw alle modules bereiken, behalve één module.

Deze module is de 1e module die op die kabel verbonden is met de USB-module.
Kan het zijn dat een defect aan deze module de oorzaak is van de problemen?

Kan je nu ook eens scannen met de laatste VelbusLink en zien of dat verschil geeft? (Je kan meerdere VelbusLink versies naast elkaar installeren in aparte mappen). Dan kunnen we eventueel uitsluiten dat de VelbusLink versie er iets mee te maken heeft.
In sommige gevallen kan een defecte module problemen veroorzaken op de bus, maar dan zou je waarschijnlijk ook de andere modules niet kunnen scannen.
Best een paar testen uitvoeren met en zonder de module die niet reageert, en ideaal gezien, indien mogelijk, ook eens een kleine testopstelling met 2 modules (waarvan 1 degene die niet reageert) en de USB-module.