Velbuslink 10.5.1 bug?

Ik merk nu iets op wat ik denk dat ervoor niet was.
Als je dimsfeer oproepen programmeert en je kiest een tijdsduur, dan was deze voorheen altijd zichtbaar als je de actie terug opendeed.
Nu staat bij het openen van de actie deze altijd op continu.
Als je over de actie zweeft dan staat de tijdsduur wel juist, bv 10min.
Idem met de dimtijd.

Daarnaast heb ik nog volgende probleem wat ik voorheen ook nooit aan de hand heb gehad.
Ik wijzig de functie van een knop op een VMBGPOD;
voorheen meerstandendimmer op een VMD4DC
nadien geforceerd uit van een virtueel relais (soort van reset na een stroompanne)
Als ik nu deze knop bedien, dan gaat de meerstanddimmer nog altijd aan.
Heb de VMBGPOD al volledig opnieuw geschreven en terug opgestart, maar geen van beide heeft geholpen.

Dag jeronimo,

Die bug was inderdaad aanwezig in v10.5.1. Sorry voor het ongemak. Dit probleem komt in v10.5.1 eigenlijk voor met elke actie die parameters heeft. Dit probleem kan je zelf verhelpen door de laatste versie (op dit moment v10.5.4) te downloaden. :slight_smile:

Acties worden altijd opgeslagen in de “subject” module van de actie - in dit geval is de VMB4DC de “subject” module. Waarschijnlijk is de VMB4DC niet gesynchroniseerd (zie geel schildje in VelbusLink) en weet de VMB4DC dus eigenlijk nog dat hij de meerstanden dimmer moet gebruiken als je op de VMBGPOD drukknop duwt. :slight_smile:

1 Like

Dat was inderdaad niet prettig. Bij het laden van een kleine verandering vond Velbuslink nog een heleboel “veranderingen” die het moest doen en er bleef na het laden van die veranderingen niet veel meer over van mijn Velbus systeem. Alle GPOD displays blank, timerfuncties werkten niet meer enz…

Ik heb de laatste VelbusLink 10.5.4 geladen, een back-up Velbus config ingeladen en het hele programma naar alle modules gepushed. Het werkt weer. En er is een ander probleempje ook weg. Ik vermoed dat het misschien zowiezo goed is om af en toe alles te pushen, waarschijnlijk is dat “alleen wijzigingen laden” ontspoord na tientallen wijzigingen.

Problemen met VelbusLink zijn nog niet van de baan. Ik liep en loop nog steeds VelbusLink 10.5.4.
Voor de eerste digitale ingang op een VMB7IN staat de teller van zonnepanelen productie. Daar zette ik een alarm op als wijziging. Vervolgens wilde ik de teller laten zien op twee van mijn 8 GPODs. Ik verplaatste die naar de eerste positie zodat die teller eerst wordt getoond. Ik stuur de wijzigingen door en… de GPODs laten prompt de temperatuur zien als screensaver ipv de eerste pagina zoals dat ingesteld stond.

EĂ©n GPOD stond nog op FW 1720, de andere op 1845. Ik heb ze allebei op de laatste gezet, maar het probleem was niet weg. Uiteindelijk moest ik gaan naar Instellingen > Voorkeuren en zag ik dat bij Schermbeveiliging de Temperatuur stond geselecteerd. Ik had dat niet zo ingesteld. Dat is er plots gekomen, door de instellingen zoals hierboven beschreven door te sturen naar de GPODs.

Vervelend, dit.