Velbuslink

Voor de programmatie gebruik ik uiteraard de Velbuslink.
Nu heb ik een paar testprojecten gemaakt.

1: rolluiken zonder auto op of neer.
2: Rolluiken auto op met zon en auto neer met avond ( dit is niet ideaal )
3: Rolluiken met alarm 1 auto op wek-tijd en auto neer bedtijd (nog niet ideaal)

Nu had ik graag terug programma 1 geplaatst op de modules.
Iedere keer ik verbinding maak met de bus, leest hij alles terug in van programma 3. Waardoor programma 1 niet meer origineel is.
Gevolg kan prog 1 niet inlezen .

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt,

Welke versie van Velbuslink? Indien niet de laatste (zie Velbuslink download), probeer daar eens mee.

Welke firmware in de rolluikmodules? (Zie kolom “build” in Velbuslink).

Hallo,

De nieuwste versie van Velbuslink.
Alle modules hebben de 1627 build.

Dit lijkt inderdaad vreemd als gebruiker maar dit is normaal gedrag aangezien de informatie over automatisch op en neer bij rolluiken meegestuurd wordt in het stauspakket. Dat statuspakket wordt opgevraagd door Velbuslink bij het maken van verbinding. Tot zover de technische uitleg :slight_smile:

In de praktijk raden wij in ieder geval aan om deze optie niet te gebruiken in de rolluikmodules, maar om in de plaats daarvan programmastappen op drukknoppen te gebruiken. In de volgende Velbuslink versies komt er een melding hierover in de config van de rolluikmodules.
(Zie ook de rode tekst op p.4 van de VMB2BLE handleiding voor een tweede nadeel van deze optie. Vandaar ook dat wij programmastappen op drukknoppen aanraden.)

Dus je hebt een paar mogelijke oplossingen:

  • de aanpassingen in de rolluikconfig doen terwijl je verbonden bent, en ineens wegschrijven natuurlijk
  • aangeraden oplossing: op een (virtuele) drukknop de actie rolluik(en) omhoog koppelen, een tweede rolluik(en) omlaag, en hierop programmastappen. Dit is ook het meest overzichtelijk.

Ok,

Helemaal duidelijk is het niet.
Maar is er een manier om deze dan weer naar de basis terug te plaatsen?

Zolang je de verbinding niet verbreekt en de aanpassingen aan de rolluikmodules niet offline doet, zou er geen probleem mogen zijn.