Veldbus VMB4RYLD

Veldbus VMB4RYLD - 4 leds OUT1-2-3-4 blijven pinken (3x kort na een). De aangesloten verlichting werkt niet meer. Wat te doen?

Dat is een teken dat de voedingsspanning te laag is. (Zie ook onze troubleshooting guide: https://www.velbus.eu/downloads/velbus/00_general/velbus-troubleshooting-guide-nl.pdf)

Kijk even na of alle aansluitingen nog aangesloten zijn aan de module, als het gaat om een module in kast. Als de bus recent uitgebreid werd met andere modules, is het misschien best om even na te gaan hoeveel voedingen er nodig zijn. Dit kan in VelbusLink.

Beste,

dank voor de info. Er is niets gewijzigd. Het probleem van die ene relaismodule deed zich wel voor na een kortsluiting elders in de woning (circulatiepomp cv-ketel). De aansluitingen heb ik gecontroleerd en zijn ok, de volledige spanning (hoofdschakelaar) heb ik uitgeschakeld en na enkele minuten opnieuw ingeschakeld, meermaals. Het probleem blijft.

@Geert3, @Geert1,

Zou het mogelijk zijn, om eens de voedingsspanning te meten op de Relay module VMB4RYLD (op deze waar de 4 OUT LED’s knipperen). Mogelijks is alsnog de spanning te laag.

Ofwel een probleem met de voeding waarop deze Relais module is aangesloten.

Mogelijks kan het ook een oorzaak gevolg zijn van korstluiting CV Pomp,
waardoor de module VMB4RYLD stuk is, meerbepaaald op het power gedeelte. of de voeding zelf dat spanning voorziet voor VMB4RYLD en andere modules

2 Likes

De voedingsspanning is 16 Vdc. Ik heb de relay module VMB4RYLD vervangen en het probleem is opgelost. Door de kortsluiting van de circulatiepomp van de cv-ketel is de module vermoedelijk defect geraakt (module was 7 jaar oud). De printplaat vertoonde wel wat corrosie en kalkaanslag, vermoedelijk een onderliggend vochtprobleem. De elektrische kast hangt in de wasplaats, waar ook de wasmachine staat. Ik verhoog het minimaal ventilatiedebiet van de ventilatie unit met WTW (type D) en volg het vochtprobleem op.

1 Like