Velserver: welke modules moet je installeren

Wat is dit?

Het is niet het Velbus USB-apparaat.

What is this?

It’s not the Velbus USB device ?

Het is een device met dezelfde functie. Op mijn andere pi werkt het met de oude velserver logger en Velbus.

1 Like

Wat gebeurt er als u het bestand velserv.service bewerkt om dit apparaat te adresseren?

Som jeg har gjort i denne specielle versioner for dig

wget http://www.mdar.co.uk/dl/velserv-setup-kasaert.sh
sudo sh velserv-setup-kasaert.sh

What happens if you edit the velserv.service file to address this device?

Like I have done in this special versions for you

wget http://www.mdar.co.uk/dl/velserv-setup-kasaert.sh
sudo sh velserv-setup-kasaert.sh

Ik had die file al aangepast :sunglasses:

Maar ik heb juist nog eens mijn oude pi eraan gehangen en nu kan ik ook niet meer connecteren. Ik zal dus in de loop van de dag eerst eens mijn bus resetten.

Ik hou je op de hoogte. Alvast al een heel dikke dank je wel voor al jullie antwoorden :blush:

1 Like

Ik denk dat je mijn ondersteuningskennis van niveau 1 nu hebt uitgeput. :cry:

Het is over naar @jeroends voor wijsheid op expertniveau.

Succes


I think you’ve exhausted my level 1 support knowledge now.

It’s over to Jeroends for some expert level wisdom.

Good luck

Toch bedankt voor de hulp :slight_smile:

Ik krijg nu zelfs die debug niet meer in listening mode.

sudo ./velserv -d /dev/serial/by-id/usb-FTDI_TTL232R-3V3_FTF5T5OM-if00-port0 -p 6000 -vvvvvv
Device : /dev/serial/by-id/usb-FTDI_TTL232R-3V3_FTF5T5OM-if00-port0
IP address : 127.0.0.1
Port : 6000
Verbose level : 6
Client mode : 1
Server mode : 1
/bin/stty: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_TTL232R-3V3_FTF5T5OM-if00-port0: unable to perform all requested operations
Velserv: socket is OK…
Velserv: setting socket options is OK …
Velserv: error binding the server!

Voor je usb device, je kan zorgen dat dit onder een gemakkelijkere naam te vinden valt.
Met lsusb kan je zien welke usb devices er zijn.
Bij mij geeft dit onder andere:
Bus 001 Device 005: ID 10cf:0b1b Velleman Components, Inc.

Voor een handigere naam heb ik file /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules met daarin:
SUBSYSTEM==“tty”, ATTRS{idVendor}==“10cf”, ATTRS{idProduct}==“0b1b”, SYMLINK+=“ttyVelbus”

Het handig is dat je dan een /dev/ttyVelbus hebt. Wel eerst rebooten of je USB kabel eens uit en terug in steken.

En bij mij draait velserver dan gewoon als
velserv /dev/ttyVelbus

Stef

Hey Stef, bedankt voor je tip.

Nog even een update, ik heb dan uiteindelijk die debugging mode terug kunnen opstarten maar er komt niets tevoorschijn. Zowel niet bij het connecteren als bij het scannen.

@kasaert hoe is jouw hardwarematige setup. Omdat je de FTDI_TTL adapter gebruikt had ik graag geweten hoe jij jouw interface verbindt met je Raspberry. Kan het zijn dat jij een usb naar seriële omvormer gebruikt om dan een seriële interface naar Velbus te gebruiken? Indien dat he tgeval is kan daar misschien wel het probleem zitten gezien de mainstream altijd rechtstreeks de usb naar velbus interface gebruikt. Ik heb zelf al problemen ondervonden met een usb naar seriële interface om dan de VMBRSUSB via de klemmen (serieel dus) aan te sturen. Omdat ik toen de tijd niet had heb ik deze toch maar via USB aangesloten en er verder geen aandacht mee aan besteed. Misschien dat ik dit toch eens terug moet proberen om te zien waar daar de fout zat.

1 Like

Hey Jeroen,

Inderdaad wat je zegt klopt.

@kasaert ik zie al wat er gebeurd is. Ik vermoed dat je de versie hebt gedownload van Stuart (Mdar) 's server. k heb een donkerbruin vermoeden dat hij niet de laatste versie van velserv in zijn zip gestoken heeft (versie 1.5). Ondertussen is er een kleine update gebeurd juist om de seriële poort “deftig” te initialiseren.
Het viel mij op omdat ik op m’n openhab installatie deze versie ook gebruikte en de uitgangen van mijn USB naar serieel omvormer niet deden wat ik er van verwachte.
Ik stel voor om de versie van mijn server af te halen (velserv 1.6) Wat je dan nog wel dient te doen is deze compileren met het volgende commando: gcc -o velserv velserv.c -lpthread Dit geeft je dan een nieuwe versie van velserv die zou moeten werken voor jouw setup.
Ik heb bij mij nu gemerkt dat mijn adapter niet de nodige stroom kan leveren om de interface goed aan de praat te krijgen (cheap aliexpress profilic adapter).
Hou me op de hoogte, succes!

Kleine update: blijkbaar zat er bij mij een slecht contact in de kabel, na dit te herstellen werkt de USB naar serieel omvormer perfect op de VMBRSUSB.
Indien het nog niet werkt bij jou zou ik eerst een proberen met Velbuslink of je adapter daar wel werkt, indien dit zo is kunnen we verder zoeken.

Hey Jeroen,
Bedankt voor de update, tijdens de week zit ik wel in Luxemburg voor mijn werk dus ik kan maar een update geven dit weekend.

Ik draai momenteel op mijn andere pi nog een velserver met de logger en velbusd zonder problemen dus het ligt zeker niet aan de kabel.

ahem…

https://forumtest.velbus.eu/t/how-to-install-and-run-velserv-a-velbus-tcp-gateway/15422/23

1 Like

nothing said :wink: (although I think doing it this way is a bit messy :slight_smile: )

It works… What more do you want ??? :wink:

Welk programma gebruik je daar? Het intrigeert mij vooral omdat ik het probleem niet op 1…2…3 zie en ik er een oplossing voor wil vinden.

1 Like

Hey Jeroen,

Daar gebruik ik velbusd => https://github.com/niobos/velbusd
Samen met velserver & logger => https://github.com/StefCoene/velserver

Indien je meer info nodig hebt laat het mij gerust weten.

Als ik het begrijp gebruikte je daar dus velbusd voor de verbinding en niet velserver van Stef? Stef gebruikt nl mijn server als gateway.
Moest het mogelijk zijn wil ik altijd wel eens kijken op je PI moest je me toegang geven.

Hey Jeroen, dat kan. Op vrijdag of tijdens het weekend. Ik weet niet hoe je dit wil doen? Ben ook geen Linux expert :wink:

@jeroends wanneer past het voor jou?

Wil je toegang op de pi waar het op werkt of de nieuwe waar ik op het testen ben?