Verbinding met Signum

Hallo

ik heb mijn Signum reeds succesvol geïnstalleerd en zowel via de app als via Velbuslink kunnen configureren. Ik heb wel een tweetal problemen:

  1. bediening via mijn smartphone lukt altijd via buitenaf (online via 4G verbinding en port forwarding), via de app (bediening van binnenshuis, via wifi) wordt de installatie (Signum) soms wel, soms niet gevonden.
  2. in het verleden zonder probleem kunnen verbinden via Velbuslink over het Wifi netwerk, nu lukt dit niet meer. Als ik op “verbinden” klik en kies voor “Verbinden met Signum” dan gebeurt er niets. Mijn IP adres is juist ingevuld, poort staat automatisch op 27015 (is dit correct?) en dan verschijnt er “even geduld terwijl de huidige status…” en dan geen foutmelding terwijl er geen verbinding is gemaakt. Update van Velbuslink heeft niet geholpen. Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

Hallo @Kristof78,

Kan je ons meedelen bij welke Telecom provider je bent aangesloten (Telenet, of Proximus).
Of als je van provider bent verandert?

Betreft voor Probleem 1:

Beste is om verbinding te maken met de App of PC (vannop je thuis locatie niet via 4G) met je Lokaal IP adres van je Signum. En niet via jouw extern IP adres. Dit lukt in 99% van de gevallen bij een Proximus netwerk niet.

Probleem 2:

Verbinden via VelbusLink, zou normaal de Signum moeten zichtbaar zijn in deze lijst:
image

Als deze niet gevonden wordt, wil dat zeggen, dat je via een ander netwerk, in je eigen lokaal netwerk bent verbonden. met andere woorden: Signum achter een 2 router, of 2de Access point. Zorg dat Je PC via Wifi verbinding maakt met router waarop ook de Signum op aangesloten is. Normaal moet hij dan zichtbaar zijn. en zal je verbinding kunnen maken.

Poort voor VelbusLink is inderdaad standaard 27015, dat is correct.
Voor de Web browser is dat standaar poort 80.

Met vriendelijke groeten.
Velbus Team

Beste,

bedankt voor uw reactie.

Thuis verbind ik uiteraard steeds via het lokale netwerk, enkel als ik bvb op het werk ben en de screens wil bedienen maak ik met de app verbinding via 4G. Mijn provider is Telenet. De laatste tijd lukt dit nu wel probleemloos. Wat ik wel merk is dat het opstarten van Velbus via 4G sneller gaat dan via het lokale netwerk terwijl je net het omgekeerde zou denken.

Het lukt wel nog steeds niet om over de Wifi via Velbuslink op mijn laptop te verbinden met de Signum. Ik heb mijn accesspoint uitgeschakeld zodat de laptop zeker direct met de router verbindt. Naar het lokale IP adres surfen van de Signum via een webbrowser lukt zonder problemen dus deze zou correct moeten werken.
Om wijzigingen aan te brengen aan schakelaars moet ik echter via Velbuslink kunnen connecteren. Ik heb de laatste versie 10.7.1 geïnstalleerd. Wanneer ik probeer te verbinden zie ik bij model “Signum18” staan, dus deze wordt correct teruggevonden maar wanneer ik dan probeer te verbinden krijg ik even de melding “… status van uw modules ophalen…” maar helaas wordt er geen connectie gemaakt. De knoppen verbreken, scannen, synchroniseren blijven greyed out.
Is er nog iets anders dat ik kan doen of testen?
Verbinden via de USB kabel lukt wel maar is uiteraard niet zo handig als verbinden via Wifi. Het is ooit gelukt om via Wifi met de Signum te verbinden. Kan het zijn dat er nog een instelling op de Telenet modem moet veranderen? Ik heb een nieuwe Telenet router en ik weet niet meer of ik ooit met die router heb kunnen verbinding maken, mogelijks was dit via de oude router.

met vriendelijke groeten
Kristof

welke IP adressen gebruik je voor de verbinding? 192.168.x.x/10.x.x.x/172.x.x.x of iets anders? - op je interne netwerk zou je moeten verbinden met een van bovenstaande … sommige routers staan het niet toe om een “lus” te maken op publieke IP adressen - tenzij je dit expliciet toestaat

Hallo,
Ik gebruik 192.168.0.xxx als vast IP adres voor de Signum. Via port forwarding in mijn modem is de Signum ook van buiten het netwerk te bedienen.

ah yes… dan moet je waarschijnlijk een “virtueel” IP aanmaken in je router zodat je op je externe IP van binnen je netwerk ook je Signum kan benaderen…

wat voor modem (type/merk) heb je ?

Het laatste type modem van Telenet, de CH8568LG.

ah for that one I dont know how to do it… :frowning:

@Kristof78 ,

Je kan eens proberen om de “cloud” functie op enable te zetten in de Signum.
Zo goef je geen portforwarding meer in te stellen in de router.
Via 4G zou je van buitenaf toegang moeten hebben.
adres is: uw_signum_id-nr.signum.velleman.cloud

Als je verbinding maakt binnenshuis, best je lokaal ip adres van signum gebruiken.
=> Signum moet direct verbonden zijn via lan kabel router Telenet.
=> PC waarmee je verbinding maakt moet dan ook verbonden zijn met telenet router (hetzij draadloos of via kabel) waarop signum ook verbonden is. (zelfde netwerk).

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

Hallo, ondertussen heb ik de cloud functie geactiveerd en port forwarding op mijn Telenet modem terug uitgeschakeld. Via 4G kan ik inderdaad nog connecteren, ook via de Signum app en via de browser kan ik naar de Signum gaan.
Wat echter nog steeds niet lukt is de connectie via Wifi (laptop en Signum beide verbonden met de Telenet modem). Met Velbuslink kan ik enkel connectie maken via USB, niet over Wifi…
Kan ik jullie ook mijn Signum ID doormailen? Ik plaats dit liever niet in een online forum.

Ik heb gelijkaardige problemen als Kristof78. Ik vermoed zelfs dat die rond dezelfde datum begonnen zijn als die van Kristof78’s eerste bericht.
Als ik wil verbinden zie ik ook de Signum18 staan, maar na het ophalen van de modules blijk ik niet verbonden te zijn.

Hey Ruben, gewoon ter info, bij mij is dit ondertussen opgelost. Via de app kan je in het menu (configuratie / instellingen / Velbus-verbindingsinstellingen op afstand) jouw autorisatiesleutel terugvinden. Dit moet je ook aanvinken en overnemen in de Velbus software op je pc (Velbuslink). Zo werkt het nu dus wel weer :wink:

1 Like