VIMBPIR mini

Hallo,
ik heb een nachtgang op het eerste verdiep lengte 8,32m
De visie is geen schakelaars in de gang! Alles is clean en strak uitgevoerd.
volgens de tekening heb ik een miniPIR geplaatst recht voor de trap en bediend de muurleds op de gang Led 1,2,3,4 en led5 op het gelijkvloers recht voor de trap.
Alles werkt perfect, 5,7m onderaan de trap + links en rechts op de gang 1,8m

probleem: komende van de kamers K4,5,6,7 werkt de detectie niet of onvoldoende.!
mogelijke oplossing: ik kan een stukje buskabel bijplaatsen tot aan de schakelaar kamer 5 en een extra miniPIR plaatsen op de muur. Dus NIET in het plafond om zo een afstand van 4,72m te overbruggen.

vraag: kan een miniPIR op een vertikale muur geplaatst worden met voldoende coverrage van 4.72m?
voorstellen van andere oplossingen steeds welkom!
IMG_2902

Dag Bernard,

Een mini sensor in een muur bouwen is zeker geen probleem. Dat heb ik ook toegepast, maar niet op die afstand. Net zoals bij jou heb ik ook een PIR in mijn trappenhal hangen op 5.7m hoogte, die detecteert mijn 1.80m ook wel onderaan de trap.

Voor het grootste deel van je hal zal dit dus een oplossing kunnen zijn. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat op het einde van het detectiegebied de gevoeligheid vermindert. Waardoor je meer beweging nodig hebt op die 4.7m of net wel, net geen dode zone zou hebben.
Maar dat is misschien geen probleem. Dat hangt er een beetje vanaf welke kant je deur open gaat van K7 en K8.
Als de opening van K7 richting de trap is, dan zal je niet gezien worden door je nieuwe sensor tot je achter je deur uit bent. Tegen dan zit je in het bereik van de sensor aan de trap.
Zelfde principe eigenlijk voor K5 en K6.

Even ou-of-the-box denken. Het is wat meer (en vuil) werk, maar zou je geen kleine gleuf in je gewelf kunnen snijden om van je sensor aan de trap een kabel te trekken op het plafond tot aan K6. (misschien niet helemaal volgens het AREI …)
Rekening houdend met de dikte van je plakwerk ga je echt niet diep moeten gaan om je kabeltje weg te werken. En natuurlijk een gat in je plafond boren om de sensor in te verwerken. (want die opbouw is niet erg strak :wink: )
Maar denk dat je daar meer plezier uit zou halen dan een sensor in je muur die meestal ook nog eens niet gezien wordt door de geopende deuren.

Bernard,
Ziiten er ook schakelaars naast de deur binnen in k6,k7 ?
Zo,ja … Is het niet mogelijk in k6 en/of k7 een gat naar de gang te boren in het inbouwbakje van de schakelaar en daar een mini pir in te bouwen … je hebt daar ook direct een buskabel …
Grt,
Johan D

in K7 heb ik een schakelaar naast de duur, misschien vandaaruit werken of van uit K5.
K5 is het eenvoudigst, deze is niet afgewerkt!
th all

De idee om vanuit een schakelaar te werken is ok. Maar vergeet niet dat als je dwars op de gang werkt, dat je werkgebied van de sensor redelijk beperkt is.
Dan denk ik dat je eerste gedachte om op de kop van de gang nabij K5 de beste oplossing is.
Ik heb gelijkaardig in een muur zo een sensor weggewerkt in een leeg muurdoosje.
Dat werd dan achteraf dichtgeplakt waardoor enkel het witte bolletje over blijft.

Het gaatje (±2cm) waarin de sensor komt, is net groot genoeg om de elektronica door te steken. Hierdoor kan je daar achteraf eventueel nog aan voor vervanging of iets dergelijk.

1 Like