VMB4DC 0/1-10V keuze

Powerledlamp gestuurd met driver 1-10V
de lamp gaat niet volledig uit als VMB4DC uit is!
moet ik de module ergens aanduiden dat hij 1-10V moet werken?
volgens de doc per kanaal te regelen, maar er staat nergens hoe en waar?

Je kan in de VMB4DC config in VelbusLink zowel 0-10V / 1-10V instellen, als een minimale stuurspanning.


Dit zal waarschijnlijk echter je probleem niet oplossen, de beste manier is om een Velbus relais tussen de voeding en de lamp bij te steken, zoals uitgelegd in de FAQ: “Mijn 0-10V dimbare armatuur dooft niet volledig…” op velbus.eu > support > FAQ > Producten > VMB4DC.

ah, ik had het ook al in de mot. t is toch raar bij sommige leds werkt het wel zonder contact andere dan weer niet. Ondertussen weet ik waar de instelling staat voor 0/1-10V

de dimmer die het waarschijnlijk wel goed gaat doen met LED lampen is de NIKO 330-00701. Wij gebruiken die naar alle tevredenheid met verschillende merken van LED lampen. Je moet wel een minimale belasting van 5W hebben, juiste dip switches zetten en dan heb je nog eens een potmeter om het minimale niveau in te stellen. In dit type dimmer is er ondertussen ook een CAB ontstoring ingebouwd.

inderdaad, die doen het goed! zeer goed zelfs.
Gebruik die veelvuldig als ik faseafsnijding op de 220V nodig heb.
In mijn geval is het een stroomdriver. Ik zal vandaag het " volg" commando uitproberen. (eigenlijk nog nooit gebruikt)

opgelost met een extra contact in de 220V en commando “volgen”
thx all

hallo ,
kan jij een keer uitleggen hoe jij die dimmers afstelt ?
bij ons werkt het maar niet perfect ,

hoe ga je te werkt ? zet je 5 % dimmen en dan pot draaien ?
hoe staan de dip switches bij u

Groeten

het hangt allemaal af van het type LED. Hoe goedkoper, hoe moeilijker, zo niet onmogelijk om deftig te laten dimmen…
Kijk in de handleiding van de Niko dimmer naar LED1, 2, 3 of 4 voor de dip switch setting, maar in principe is het LED1 of LED2 (off, on, off, off ofwel off, on, on, off).

De pot meter dient enkel om het minimale dim niveau bij te stellen, bvb indien je de VMB4DC naar 0% brengt en de led gaat niet helemaal uit, dan kan je de potmeter naar links draaien tot de led uit gaat.

Het kan zijn dat, afhankelijk van de led, je slechts geleidelijk tot bvb 15% kunt dimmen en de led dan helemaal uit gaat. Volledig in het ganse gebied van 0% tot 100% dimmen is met leds op 230VAC praktisch niet mogelijk (de ingebouwde elektronica heeft minimale spanning nodig om de led aan te sturen, van zodra die spanning onvoldoende wordt, dan valt de led ook uit). Ga ervan uit dat je tussen 10% en 100% zou moeten kunnen dimmen.

Ik heb nog een vraag omtrent het al dan niet gebruiken van een relais kanaal voor dimmende verlichting.

Op dit moment loopt de voeding van elke dimbare ledlamp/strip langs een relaiskanaal.
Is dit echt nodig, als ik het goed begrijp niet.
Als ik dus elke dimmer rechtstreeks spanning geef, dan spaart dit me een het aantal VMBRYLD’s die ik nodig heb en dus ook ruimte in de kast.

Bovendien heb ik buiten 3 ledspots die zelfs met een minimumspanning van 5V niet oplichten, aangestuurd via een Niko 330-00701.
Ik ben continu aan het zoeken naar de juiste configuratie, soms gata de lamp aan bij 65% en soms niet.
Het lijkt ook alsof de ledlamp bij een configuratie en 80% minder licht geeft dan bij de andere configuratie en 65%.
Ik geraak er dus niet aan uit. De 3 ledspots zijn Collingwood Halers H2 pro leds, dus zeker geen goedkope/slechte ledspot.

In theorie is het niet noodzakelijk om een relais te gebruiken, maar in de praktijk zijn er lampen die niet altijd helemaal uitschakelen en met een relais is dat probleem verholpen.

Met de besturing via de Niko dimmer kunnen we helaas niet helpen. Wij leveren daarvoor enkel de stuurspanning van 0-10V aan, de rest gebeurt in de Niko dimmer. Indien dit niet verloopt zoals je zou willen, kan je best met Niko contact opnemen. (Eventueel kan je eerst eens de 0-10V uitmeten die toekomt op de Niko dimmer, om zeker te zijn dat deze correct is.)