VMB4RYLD of VMB4RYNO

Beste,

Korte vraag, ik sta op het punt om een grote bestelling te plaatsen, van 1 component heb ik er 10-tal nodig, dus voor alle zekerheid …

Ik wil 100% zeker zijn dat ik de VMB4RYLD moet bestellen voor het sturen van mijn lichtpunten. Deze zou het makkelijkst aan te sluiten zijn (de VMB4RYNO zou minder gebruikt worden).

Kunnen jullie dit staven a.u.b.? Aansluit technisch, wat is juist het verschil, voor sturen lichtpunten?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Jan

1 Like

Dag Jan,

Het is eigenlijk aan jou de keuze welke je neemt.
Er is natuurlijk wel een duidelijk verschil.

Bij de eerste (VMB4RYLD) wordt er spanning meegestuurd door je module.
Dat wil zeggen dat je voor de 4 kanalen 1 maal een spanning kan kiezen aan de ingang. En de relais schakelen ze dan door naar je uitgangen. Hiermee kan je dus alles sturen dat spanning nodig heeft.

De tweede (VMB4RYNO) werkt op dezelfde manier, maar zonder de meegestuurde spanning.
Dat geeft je iets meer werk als je er lampen mee wil aansturen omdat je dan zelf de spanning moet doorverbinden aan de uitgangen. Maar je hebt wel iets meer flexibiliteit, want je kan deze relais ook gebruiken om iets helemaal anders te schakelen.

Als het nog niet helemaal duidelijk is, roep je maar, dan haal ik mijn beste tekenkunsten boven om voorbeeld uit te werken ofzo. :wink:

2 Likes

Helpt dit?

1 Like

Beste,

Dank u wel voor de snelle reactie! Het is inderdaad voor lampen/spots en paar stopcontacten, dit weekend zal ik nog eens de lichtpunten/schakelbare stopcontacten tellen.
Dus het zullen VMB4RYLD’s worden.

Hebben jullie tips voor welke elektrische kast ik koop? Of is elke degelijke kast goed?
Ik hoop dat ik jullie niet teveel zal moeten lastig vallen, kijk wel uit om mijn kast te beginnen aansluiten. Ik volg jullie al jaren (!) en eindelijk komt dit hoofdstuk realiteit (de plakker is bezig).

Groeten,

Jan

1 Like

Beste MDAR,

Mooi schema! Bevestiging dat in dit schema de VMB4RYLD’s staan (wellicht de eenvoudigste bekabeling zo).
Ik zie trouwens nog iets interessants, de lichtpunten die ik wil dimmen gaan niet door de VMB4RYLD, dus deze moet ik niet mee tellen voor het aantal te bestellen VMB4RYLD’s.
Dank u!

Groeten,

Jan

1 Like

Dag Jan,

Hebben jullie tips voor welke elektrische kast ik koop? Of is elke degelijke kast goed?

Als je plakker al bezig is, is het een beetje te laat. Maar als ik het opnieuw zou doen, zou ik mijn kast splitsen. Eentje op zolder/verdiep en eentje beneden.
Nu heb ik een grote kast beneden staan, maar dat zijn echt wel veel kabels/modules bij elkaar. :slight_smile:
Verder denk ik dat elke degelijke kast wel goed is. Zorg er wel voor dat je voldoende marge hebt.
En vergeet geen plaats te reserveren voor de extra voedingen/dimmers van je verlichting.

Het is inderdaad voor lampen/spots en paar stopcontacten, dit weekend zal ik nog eens de lichtpunten/schakelbare stopcontacten tellen.

Ik lees hier dat je stopcontacten en lichten wil schakelen. Let er hierbij wel op dat je stopcontacten en lichten niet mag combineren. Of dat je verlichting ook aangesloten zou zijn met 2,5mm² en meetelt als stopcontact (max 8 per kring).

1 Like

Dag CrazyBird,

Het is inderdaad zot, het aantal kabels bij mij is ook heeeel groot!
Heb gewerkt in 2 lussen, beneden en boven.

Inderdaad, stopcontacten afzonderlijk houden EN beschermen met een extra relais (heb jij al zo’n relais gekocht toevallig? Dan zou ik weten wat te kopen).

Merci voor de tips!

Groeten,

Jan

@JanD

Ik ben het eens met alles wat @CrazyBird zegt :smile:

1 Like

Heb gewerkt in 2 lussen, beneden en boven.

Welke lussen bedoel je dan? Want je zal wel meer stopcontacten/lichten hebben dan 8 per verdiep. :wink:

Inderdaad, stopcontacten afzonderlijk houden EN beschermen met een extra relais (heb jij al zo’n relais gekocht toevallig? Dan zou ik weten wat te kopen).

Merk en type zijn natuurlijk zelf te kiezen en misschien afhankelijk van wat je al hebt voorzien in je kast.
Ik heb gekozen voor een “geruisloos” type met 2 NO contacten van telkens 25A.
Op deze manier heb ik ze voldoende over-gedimensioneerd om nooit in de problemen te geraken.
En heb ik 2 contacten omdat ik mijn stopcontacten graag dubbelpolig schakel (en dus niet via de velbus modules).
Wat vroeger voor verlichting in natte ruimtes ook nodig was, maar nu niet meer dacht ik.

Bij mij is de stuurspanning voor deze contactoren ook 230V AC. Maar deze zal je mogelijks ook vinden op lagere en/of gelijkspanning.

Voor schematische voorstelling van mijn verwarrende uitleg verwijs ik graag naar @MDAR. :smiley:

1 Like

Sorry, ik bedoel 2 lussen van de buskabel (voor de Velbus schakelaars). Het zou misschien nog lukken met 2 kasten, ik denk er nog even over na, ga dan veel kabels 5m moeten/mogen inkorten, had ik dat maar eerder geweten :grinning: :grinning:.

Als je wil voor een standaard kast, dan kan ik je ten zeerste de boxplus reeks van Schneider aanraden. Deze heb ik eens toevallig verkeerd besteld gehad ipv de fix-o-rail van Vynckier. Eén ding is zeker, sindsdien heb ik nooit geen fix-o-rails meer gebruikt. Het voordeel aan de Schneider is de distributie van aarding, nul etc. Heel handig! Ook ruimer om je modules in kwijt te geraken en per rij een afneembare plaat.
Voor mijn eigen installatie, die redelijk ruim uitgevallen is, heb ik een industriële kast gebruikt (formaat 1m20 op 2m). Als je daar de plaats voor hebt kan je die meestal redelijk schappelijk 2de hands vinden.

Voor geschakelde stopcontacten ben je verplicht vanuit het AREI om beide draden te schakelen, dus een extra relais per stopcontact is noodzakelijk. Wat ook een optie is, hier heb ik zelf voor gekozen, om via sonoff modules, openhab (of iets dergelijks) en velbus de zaken met elkaar te koppelen. Meestal gebruik je een geschakeld stopcontact voor een staande lamp of iets dergelijks, dus dan zijn de kastjes van sonoff heel handig en moet je verder geen geschakelde stopcontacten voorzien.

2 Likes

ik werk ook met Velbus, een volledige installatie neemt wel wat kastruimte in beslag.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Schneider, het grootste model die nog kan opgehangen worden met glazen deur. Boven de kast een (zelf gemaakt deel) om binnen te vallen met kabels en buizen.
mijn drivers zitten in aparte kasten netjes naast elkaar op de metalen bodemplaat (6 stuks per kastje) Vergeet geen extra ventilatie gaten te boren voor de koeling indien er geen zijn
voor stopcontacten gebruik ik steeds VMB4RYNO (spanningsloos contact). Zo kan jet stopc van verschillende zekeringen op dezelfde module zetten. Ook te gebruiken voor allerhande drukcontacten.
Ik gebruik dit bv voor de drukknop van mijn garagepoort.

voor dimmers de module 0-10V gebruiken, werkt uitstekend. Zo kan je drivers aansturen en externe dimmers. Ik ben een echte velbus fan maar voor dimmers 220V ga ik buiten velbus.
pssst. De standaard NIKO zeer goed aan te sturen met de module 0-10V.
Steeds ledlampen en drivers gebruiken die aanbevolen zijn in de specificaties van de merken. Anders teveel misserie als het fout loopt.

1 Like


vergeet ook niet de module voor het berekenen van de Velbus voeding! Bij mij net op het randje.
Bij de doorbird heb ik gekozen voor de “POE” voeding en NIKO dimmers. zo kwam ik net toe met één voeding

succes

Beste,

Merci voor jullie reacties. Stopcontacten schakelen lijkt mij iets moeilijker, ofwel volg ik de Velbus uitleg/schema (gewoon extra veiligheidscontact voor de modules plaatsen), ofwel zou ik er beter niet aan beginnen.

Nog even terugkomen op de kasten, de Schneider kasten zien er inderdaad goed uit. Mijn kast mag niet breder zijn dan 550, dus ik zoek ik deze categorie.

De Pragma Plus opbouw gaat tot 6x24 modules maar is ook te koppelen. Maakt het wel prijzig.

Een mogelijk alternatief is volgens mij de Vynckier ABB CA28V.

Deze heeft 8x24 modules in één kast.

Iemand ervaringen met (één van) beiden, zijn deze gelijkaardig?

Groeten,

Jan