In mijn Velbusinstallatie zijn er enkele niet-Velbus sensoren aangesloten.
Hiervoor is er een VMB7IN module voorzien en verschillende relais.
Momenteel zijn er 5 sensoren aangesloten volgens het installatieschema welke men kan downloaden op de Velbus-website.
Deze sensoren sturen enkele verlichtingspunten en werden geprogrammeerd met een ‘herstartbare timer’.
Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat enkele acties niet werken.
Als ik begin te controleren en te meten bekom ik (voor mij) onduidelijke zaken tegen.
Zo schakelen de relais wel wanneer de sensoren een beweging detecteren. Hierbij kan ik dus het probleem door een defecte sensor uitsluiten.
Als ik spanning meet op de VMB7IN module tussen elke ingang (PB1, PB2,…) en de ‘-’ kan ik een waarde van 14V aflezen bij ingang PB4, PB5 en PB7. Over de andere ingangen meet ik 0V.
Over PB1 meet ik dus 0V en is er een bewegingsmelder 12V (zonder extra relais) aangesloten, deze werkt wel zoals het hoort.
Over PB2 meet ik ook 0V en daarover is een lichtsensor (230V + relais) aangesloten, deze werkt ook goed.
Maar over PB3 en PB6 meet ik ook 0V en werkt de aangesloten bewegingsmelder (230V + relais) niet. Echter zoals eerder gemeld, schakelt de relais wel bij het detecteren van een beweging.
In bijlage een voorbeeldschema van de voorlopige schakeling.
Heeft er iemand een reden waarom ingang PB3 en PB6 niet werken en een eventuele oplossing waarbij ik deze ingangen dan wel zou kunnen gebruiken?
Alvast bedankt
Kan je eens live in Velbuslink meevolgen wat er gebeurt op de 7IN module als sensor 3 en sensor 6 schakelen? Wordt het overeenkomstige kanaal op de 7IN ingedrukt of niet?
Indien mogelijk post ook de .vlp eens (of stuur hem op via PM als je dat verkiest). Wel eerst eens Sync → Lezen doen en opslaan, om zeker te zijn dat de .vlp overeenkomt met wat er werkelijk in de modules zit.
Als ik eens live meevolg zie ik dat de overeenkomstige kanalen van sensor 3 en sensor 6 niet worden ingedrukt. De relais van deze sensoren schakelen wel. Toch zijn de schakelingen tussen de relais en kanalen op dezelfde manier aangesloten.
De andere kanalen worden echter wel ingedrukt wanneer de relais schakelt.
Het probleem is dus niet dat de actie niet uitgevoerd wordt, maar dat het kanaal niet ingedrukt wordt op de 7IN.
Kan je eens de kanalen 3 en 6 kortsluiten? Dus gewoon ipv (of parallel met) de sensor een draadbrugje insteken en dan kijken of de kanalen ingedrukt zijn in Velbuslink?
Mochten ze dan nog niet ingedrukt zijn, eens alle ingangen loskoppelen en 1 voor 1 de kanalen testen door PB1 en COM met een draadje te verbinden, en kijken in Velbuslink of ze ingedrukt zijn, dan PB2 met COM, enz.
Mochten hier nog altijd fouten optreden, dan eens de module naar fabrieksinstellingen schrijven (icoontje met borsteltje bovenaan), en daarna vorige stap eens herhalen (elk kanaal apart kortsluiten).
Dit om met zekerheid te weten of het een hardware fout is op de 7IN module of niet.
Neen, de ingangen zijn niet ingedrukt in Velbuslink wanneer de ingangen kortgesloten worden. De enige manier om de kanalen momenteel in te drukken is via de rode drukknoppen op de module zelf.
Dat zou dan op een hardware defect duiden. Dit is wel zeer zeldzaam. Is het mogelijk dat er ooit spanning op deze ingangen is gekomen?
In ieder geval, indien het inderdaad een hardware defect is zoals uit jouw beschrijving zou blijken, best terugsturen voor nazicht (via je verkooppunt).