VMB7IN tellers veranderen

Beste,
ik gebruik reeds geruime tijd een VMB7IN met daaraan verbonden 4 kWh meters.
Alles werk goed, maar als de spanning van mijn velbus wegvalt, dan zijn de waarden van de tellers na de onderbreking lager dan voor de onderbreking.
De firmware-versie is 1537.
Is hiervoor een oplossing?
Mvg

We kijken dit na, alvast bedankt voor de melding.
Kan je een firmware update doen naar de laatste versie (eerst de laatste VelbusLink downloaden) en ons laten weten of het probleem hiermee opgelost is ajb?

Upgrade van Velbuslink en Firmware gedaan. nog zelfde probleem.(zee screenshot)
Mvg

OK, bedankt voor de info, we onderzoeken dit.

Kan je me ook het VelbusLink projectbestand (.vlp) bezorgen ajb? (Eventueel in PM als je deze hier niet wil posten).

We hebben dit even onderzocht. De VMB7IN schrijft alle 7,5u de tellerwaardes naar EPROM. Valt ondertussen de spanning uit, dan wordt bij opkomen van de spanning de laatste waarde terug opgehaald uit de EPROM. Dus er kan tot max. 7,5u telling verloren gaan.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er veel spanningsuitval is in een woning, en we hebben hier eigenlijk nog geen opmerkingen over gehad. Om technische redenen kunnen we ook niet continu de tellerwaarde gaan opslaan in de VMB7IN (max. aantal read/write cycles, en de processor die heel even van de bus gaat om de teller bij te houden).
Mocht je dit toch belangrijk vinden, dan zou je eigenlijk best een backup-voeding voorzien zodat je installatie nooit zonder spanning valt. Zie bv. de topic over Battery backup.

1 Like

Beste,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Toch nog een vraagje.
Wat is de beste manier om de tellers terug juist te zetten na een stroomuitval (zonder VelbusLink).
In ’ VMB7IN PROTOCOL – edition 1’ kan ik hiervoor geen commando vinden.
Is er ergens een meer recente versie hiervan te downloaden?
Mvg,
Ludo

Dag Ludo,

De laatste versie staat beschikbaar in onze Github repository.

Je kan de counters op een bepaalde waarde instellen via volgend commando:
image

Beste,
Ok, zal het uitproberen.

Beste, als je 99,999% uptime wenst, dan kunt ge eens kijken naar sdaupsa.solivi.be als oplossing (indien de stroomuitval niet langer duurt dan de batterij capaciteit natuurlijk). Wij installeren dit systematisch in al onze installaties. En momenteel gaan we nog een stap verder met een watchdog systeem om voor bepaalde mission critical items tijdig alarm te kunnen slaan (bvb dompelpomp met redundantie die nooit mag uitvallen).

1 Like